لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

وزارت تحصیلات در نصاب تحصیلی پوهنتون‌ها تغییرات می‌آورد


وزارت تحصیلات عالی می‌گوید با در نظرداشت تقاضای زمان به پدید آوردن تغییرات در نصاب تحصیلی پوهنتون‌های کشور برنامه‌های روی دست دارند.

وزارت تحصیلات عالی می‌گوید، بازنگری نصاب تحصیلی پوهنتون‌های افغانستان در سال ۱۳۹۷ خورشیدی از اولویت‌های این وزارت است.

عارفه پیکار سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۱۸ دلو ۱۳۹۶» در نشست خبری گفت از بهر آن که به بهره‌گیری از تکنالوژی نیاز محسوس می‌شود، پیشرفت در بخش آموزش و پرورش، تقاضای زمان و احساس به نیازمندی‌ها ایجاب می‌کند که تغییراتی در نصاب تحصیلی کشور پدید آید.

پیکار می‌گوید، از همین رو کمیسیون مشترک متخصصان افغان و خارجی در ماه نخست سال آینده خورشیدی در کشور آغاز به فعالیت می‌کند.

پیکار: بخش‌های اساسی نصاب نیاز به انکشاف و بازنگری دارد.
پیکار: بخش‌های اساسی نصاب نیاز به انکشاف و بازنگری دارد.

او افزود:

"بخش‌های اساسی نصاب نیاز به انکشاف و بازنگری دارد، حدود ۴۰ کلستره تخصصی ایجاد شده‌است، اعضای آن نماینده‌گان سکتور خصوصی، نهادهای تخصصی دولتی و نهادهای خصوصی استند، آنان زیر نظر متخصصین خارجی در پیوند به بازنگری نصاب بحث می‌کنند."

پیکار می‌گوید، بیشتر این بحث‌ها روی چگونگی استخراج معادن، زراعت، مواد خوراکی، انرژی برق، ترانسپورت، حفاظت از محیط زیست و تکنالوژی معلوماتی متمرکز است.

به‌گفته خانم پیکار، مواردی که روی آن بحث می‌شود به پیشرفت در افغانستان تأثیرگذار است و با رشد اقتصادی در کشور پیوند دارد.

پیش از این شماری از استادان و محصلان پوهنتون‌ها از نصاب کهنه تحصیلی و نبود تجهیزات پیشرفته علمی هنگام تدریس، شکایت کرده‌اند.

این استادان و محصلان گفته‌اند که هنوز هم میان نصاب تحصیلی پوهنتون‌های دولتی و خصوصی در کشور فرق وجود دارد.

با این همه شماری از آگاهان می‌گویند، افغانستان کشور در حال جنگ است و تغییر در نصاب تحصیلی این کشور نیاز به زمان دارد.

عبدالجبار "سپاند" استاد در پوهنتون تعلیم و تربیه برهان‌الدین ربانی در این باره به رادیو آزادی گفت:

"نصاب تحصیلی چیزی نیست که به یکبارگی از بنیاد تغییر کند و ما خود را رقیب کشورهای غربی بشماریم. نصاب باید به‌گونه دوره‌ای تغییر کند، زیرا افغانستان یک کشور جنگ زده است و کشور در حال نبرد است."

سپاند می‌گوید، نصاب تحصیلی کنونی پوهنتون‌های افغانستان به نیازهای زمان پاسخگو نیست و اگر همین‌گونه به حالت خودش باقی بماند بر محصلان، استادان و در کُل به نظام تحصیلات عالی تأثیر ناگوار خواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG