لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

رئیس جمهور غنی: غفلت در مدیریت جنگ غیر قابل تحمل است


رئیس جمهور غنی تأکید کرد که غفلت و تعلل در تأمین امنیت و مدیریت نبرد تحمل ناپذیر است.

رئیس جمهور غنی می‌گوید، فصل نا تمام نبرد در افغانستان را تکمیل می‌کند و پدیده جنگ که با قربانی‌های بسیار انجامیده نقطه پایان خواهد داشت.

آقای غنی که روز پنجشنبه «۱۰ حوت ۱۳۹۶» در مراسم بزرگداشت نهم حوت یا روز ملی نیرو های امنیتی سخن می‌زد، هرچند کارنامه‌های این نیرو ها را ستود، اما گفت غفلت در مدیریت جنگ غیر قابل تحمل است.

محمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی

او افزود:

"در شرایط که صلح آرزوی ماست، اما وضعیت فعلی جنگی است. در مدیریت امور دفاعی باید یک دقیقه هم تعلل صورت نگیرد. بر اساس هدایت خداوند که گفته هر گاه کسی به شما حمله می‌کند باید دفاع صورت گیرد، به صورت قاطعانه از خود دفاع کنید."

حکومت افغانستان سال گذشته نهم حوت را از بهر ارج‌گذاری به نیروهای امنیتی، به روز ملی نیرو های امنیتی مسمی کرد.

روز پنجشنبه آقای غنی با گذاشتن اکلیل گل در پای منار آزادی همچنان به پاس ارج‌گذاری به قربانی‌های نیرو های امنیتی شماری از نیرو های امنیتی را به مدال‌ها و جوایز نقدی ستایش کرد.

با این همه، رئیس جمهور غنی تهیه طرح پلان امنیتی چهار ساله و نیز انجام عملیات‌های هوایی و زمینی را فشرده‌ای از دستاوردها در بخش امنیتی می‌خواند.

اما اصلاح نظام موضوعی است که رئیس جمهور غنی به آن تأکید می‌ورزد.

در این میان، آقای غنی در حالی به مدیریت جدی جنگ و پیروزی در میدان‌های نبرد تأکید می‌ورزد که پیوسته انتقاد از عدم هماهنگی و نبود تجربه در پیشبرد رهبری جنگ از سوی شماری کارشناسان سیاسی وجود داشته‌است.

از سوی دیگر عدم توجه حکومت به تجهیز نیرو های امنیتی موضوع دیگری است که به‌گفته آنان سبب تلفات نیرو های امنیتی و سقوط برخی از ولسوالی‌ها در ولایات کشور شده‌است.

اکنون، اما رئیس جمهور می‌گوید، پول و کمک‌های بیشتری در این بخش هزینه شده‌است و تعهد حکومت با نیرو های امنیتی یک‌طرفه نیست.

در این میان، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت جنگ نیرو های امنیتی را در برابر کسانی‌که به‌گفته او به خاک این‌کشور تجاوز می‌کنند، مشروع می‌خواند.

آقای عبدالله همچنان به سیاست ملی در صفوف نیرو های امنیتی تأکید می‌کند.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

او افزود:

"در نیرو های امنیتی باید بدون سیاست منافع ملی هیچ سیاستی حاکم نباشد، تنها قانون اساسی افغانستان و تعهد مشروع مردم و رهبری کشور باید موجود باشد و این سیاست باید در صفوف نیرو های امنیتی باشد."

با این همه، هرچند طارق شاه بهرامی وزیر دفاع و ویس برمک وزیر داخله از دستاوردها و پیروزی نیرو های امنیتی سخن می‌زنند، اما شماری از کارشناسان و نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه تلفات نیرو های امنیتی را در سال روان در حملات تهاجمی هراس افگنان و سنگرهای جنگ بیشتر از دیگر سال‌ها می‌خوانند.

تلفات نیرو های امنیتی در سال روان در حملات تهاجمی هراس‌افگنان و سنگرهای جنگ بیشتر از دیگر سال‌ها بوده‌است.

محمداگل مجاهد یکی از کارشناسان نظامی می‌گوید علت تلفات بیشتر نیرو های امنیتی نرسیدن به موقع تجهیزات برای این نیرو ها بوده‌است که به روحیه آنان در دفاع از کشور می‌تواند تأثیرگذار باشد.

با این همه، اما معصوم ستانکزی رئیس امنیت ملی چالش‌ها در برابر پیروزی نیرو های امنیتی و ادامه جنگ را در کشور تلاش شبکه‌های تروریستی منطقه برای رسیدن به اهداف‌شان در افغانستان می‌خواند.

معصوم ستانکزی
معصوم ستانکزی

به‌گفته او:

"فکر کنم برای منفعت رسیدن به دیگران خوش خدمتی به پایان رسیده، آنانی که به اشاره دیگران بر ضد کشور خود کار می‌کنند، فکر کنم حالا زمانی آن رسیده که در برابر آنان مبارزه قاطعانه صورت گیرد."

آقای ستانکزی همچنان می‌گوید که افغانستان نباید به اشاره بی‌گانه‌ها به بی‌ثباتی کشانیده شود و حال زمان آن رسیده‌است که به خوش خدمتی نقطه پایان گذاشته شود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG