لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

امریکا، جرمنی، و ناتو اظهارات پوتین در مورد اسلحۀ اتمی را نگران کننده خواندند


اظهارات اخیر رئیس جمهور روسیه در بارۀ توانایی تسلیحاتی این کشور غرب را نگران ساخته‌است.

پس از این که رئیس جمهور روسیه اعلان کرد که این‌کشور اسلحه جدید اتمی را ساخته یا انکشاف می‌دهد، پیمان ناتو، جرمنی، امریکا و فرانسه ابراز نگرانی کردند.

اعلامیه روز جمعه حکومت جرمنی گفت که آنگلا مرکل صدراعظم این کشور و دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در یک تماس تیلیفونی گفته اند که چنین اسلحه روی تلاش‌های بین المللی کنترول اسلحه یک تأثیر منفی خواهد داشت.

قصر سفید گفت رئیس جمهور ترمپ با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تیلیفونی صحبت کرد و هر دو رهبر نگرانی جدی خود را در بارۀ اظهارات پوتین باهم شریک ساختند.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

رئیس جمهور روسیه در سخنرانی روز پنجشنبه خود به مردم این کشور گفت که روسیه چنان اسلحه جدید ساخته که هر نقطه دنیا را می‌تواند هدف قرار دهد و سیستم‌های دافع راکت امریکا نمی‌تواند آن‌را راهگیری کند.

روسیه چنان اسلحه جدید ساخته که هر نقطه دنیا را می‌تواند هدف قرار دهد

ویلادیمیر پوتین این مطلب را هفده روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری که پیروزی وی در آن یقینی به نظر می‌رسد به گردهمایی صدها نفر از مقامات عالی‌رتبه روسیه و اعضای پارلمان این‌کشور بیان داشت.

او در این سخنرانی خود با مشخص ساختن اهداف بلند داخلی اتهام وارد کرد که غرب در صدد عقب نگه داشتن روسیه است و هشدار آشکاری صادر کرد.

اوانا لانگیسک سخنگوی ناتو دراعلامیه روز جمعه خود گفت که هشدارهای پوتین به متحدین ناتو قابل پذیرش نیست و نتایج معکوس خواهد داشت.

او گفت که ما یک جنگ سرد جدید یا مسابقه جدید تسلیحاتی نمی‌خواهیم.

سخنگوی ناتو افزود که سیستم‌های دافع راکت ناتو در اروپا که ساخت امریکا است به روسیه متوجه نیست.

سارا سندرز سخنگوی قصر سفید در واکنش به اظهارات رئیس جمهور پوتین گفت روسیه در تخطی از تعهدات خود از یک دهه به این‌سو سیستم‌های اسلحۀ بی‌ثبات کننده را انکشاف می‌دهد.

سارا سندرز
سارا سندرز

اما دیمیتری پیسکوف سخنگوی کرملین روز جمعه گفت روسیه کدام معاهده بین المللی کنترول اسلحه را نقض نکرده‌است.

او افزود که سخنرانی پوتین انزوای بین المللی روسیه را افزایش نخواهد داد و پیام آور آغاز یک مسابقه جدید تسلیحاتی نیست.

XS
SM
MD
LG