لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۱

جنگجویان خارجی در صفوف طالبان چه نقشی دارند؟


دستگیری اخیر یک آلمانی از صفوف شورشیان در هلمند این ادعای مقامات محلی را قوت می‌بخشد که از مدت‌ها می‌گویند جنگجویان خارجی طالبان را در این ولایت کمک می‌کنند.

مل پاسوال غلام داوود تره خیل قوماندان پولیس زون ۵۰۵ بست به رادیو آزادی گفت طبق معلومات ارگان‌های کشفی جنگجویان خارجی از چندین کشور با شورشیان طالب در هلمند کمک و همکاری دارند.

نقشه هلمند
نقشه هلمند

او افزود:

"اکثر خارجی‌ها، ایرانی‌ها و پاکستانی‌ها هستند و از کشورهای آسیای میانه گروپ‌ها دارند و در حملات شبانه روزانه با طالبان یکجای در برابر نیرو های دولتی جمهوری اسلامی افغانستان می‌جنگند."

آقای تره خیل در پاسخ به این پرسش که جنگجویان خارجی چه نقش مشخص در جنگ دارند گفت که اکثریت این افراد آموزش‌های مسلکی و تجارب نظامی دارند و جنگجویان تشکیلات خاص شورشیان طالب بنام قطعه سرخ را در ماین سازی و استفاده از اسلحه پیشرفته آموزش می‌دهند.

او افزود:

"آن‌ها اکثر به هلمند آمده در عیار ساختن ماین‌های پیشرفته‌، استفاده از اسلحه نو لیزری و دوربین‌های شب بین به تروریستان آموزش‌های خاص کوماندویی می‌دهند."

نظامیان افغان در هلمند گفتند آلمانی که روز دوشنبه در ولسوالی گرشک دستگیر شد مشاور مولوی ناصر قوماندان قطعه سرخ طالبان در این ولایت بود.

خبرگزاری "AFP" به نقل از روزنامه دی ولت چاپ جرمنی گزارش داد که این مرد که به اسلام گرائیده و خود را عبدالودود معرفی کرده‌است، توماس کِی Thomas K نام دارد.

جنگجوی جرمنی دستگیر شده
جنگجوی جرمنی دستگیر شده

این روزنامه نوشته است که مقامات آلمانی از سال ۲۰۰۹ به این سو در مورد این فرد آگهی داشتند و او جهت پیوستن با طالبان در سال ۲۰۱۳ به افغانستان سفر کرد.

پولیس جرمنی چهار سال پیش به حکومت افغانستان اطلاع داده بود که این مرد امکان دارد دست به حمله انتحاری زند

به نوشته روزنامه دی ولت پولیس جرمنی چهار سال پیش به حکومت افغانستان اطلاع داده بود که این مرد امکان دارد دست به حمله انتحاری زند و منافع خارجی را هدف قرار دهد.

اگر چه مقامات در جنوب غرب افغانستان در سال‌های اخیر بارها گفته بودند که جنگجویان خارجی شورشیان را کمک می‌کنند ولی این اولین باریست یک خارجی و آن‌هم آلمانی از صفوف طالبان در هلمند دستگیر می‌شود.

XS
SM
MD
LG