لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

اتاق‌ تجارت: باور نداریم که پاکستان به وعده‌هایش در حل چالش‌های تجارتی عمل کند


اتاق‌ تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید باور ندارد که پاکستان به وعده هایش در حل چالش‌های تجارتی میان دو کشور عمل کند.

ظاهراً پاکستان بر آن شده‌است تا طرحِ را عملی سازد که بر بنیاد آن به پروسه انتقال اموال تاجر افغان از بنادر به آن‌کشور سرعت بخشیده شود.

اما اتاق تجارت و صنایع افغانستان به عملکرد این‌کشور در این زمینه باور ندارد.

خان جان الکوزی معاون این اتاق می‌گوید پاکستان پیوسته با متوقف ساختن کاروان اموال تجارتی در سرحدات دو کشور برای تاجر افغان چالش آفرینی کرده و از این رهگذر صدمه بسیار اقتصادی به افغانستان وارد شده‌است.

خان جان الکوزی
خان جان الکوزی

وی روز شنبه «۱۲ حوت ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"اگر این مشکلات حل نگردد، ما در آینده ۸۰ تا ۹۰ در صد صادرات ما را باید متوقف سازیم، و میوه‌ها تمام‌اش خراب شود ما مجبور به انتقال مواد صادراتی ما داریم، پاکستان هر وقت در روی میز یک موضوع را وعده می‌دهد، اما به آن عمل نمی‌کند و این بر ما نیز بر می‌گردد که، باید مشکل ما را با آن کشور حل سازیم."

در گذشته به گفته اتاق تجارت تا ۹۰ درصد ترانزیت و تجارت افغانستان از راه بندر کراچی صورت میگرفت و در حال حاضر با ایجاد مشکلات از سوی پاکستان ۲۰ درصد ترانزیت این کشور از طریق آن بندر صورت می‌گیرد.

اکنون به گفته اتاق تجارت افغانستان با ایجاد دو دهلیز تجارتی با هند و باز سازی بندر چابهار، تورغندی و آقینه مشکلات افغانستان تا اندازه‌ای از این رهگذر حل شده‌ و اما برای صادرات میوه جات افغانستان و واردات کالاهای تجارتی از پاکستان نیاز است تا مشکلات تجارتی دو کشور حل گردد.

به گفته اتاق تجارت افغانستان با ایجاد دو دهلیز تجارتی با هند و باز سازی بندر چابهار، تورغندی و آقینه مشکلات افغانستان تا اندازه‌ای از این رهگذر حل شده‌‌است.

با این همه، به تازه‌گی آژانس خبری "دِنِشن" پاکستان از زبان رنا محمد افضل وزیر مالیه آن‌کشور نگاشته که وی در دیدار با هیئت افغان در آن‌کشور از کار روی طرح سخن زده‌‌است که بر بنیاد آن به پروسه انتقال کالاهای تجارتی افغانستان باید سرعت بخشیده شود و سهولت های در گمرکات آن کشور برای تجار افغان نیز در این زمینه به‌میان آید.

این موضوع در حالی مطرح می‌گردد که به گفته اتاق تجارت و صنایع افغانستان در سال‌ها پسین تا هفته‌ها کالاهای تجارتی افغانستان از سوی پولیس آن کشور متوقف گردیده و با این‌کار میلیون‌ها دالر زیان تجارتی و اقتصادی به افغانستان وارد گردیده‌است.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت انتقادها در پیوند به عدم اراده دولت برای حل این معضل را رد می‌کند و می‌گوید افغانستان بارها از آنکشور خواسته تا به سیاست‌های دوگانه‌اش در برابر تجارت و ترانزیت افغانستان پایان دهد.

با این همه، سیف الدین سیحون یکی از کارشناسان اقتصادی می‌گوید، معضل تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان بُعد سیاسی دارد و از این رو پاکستان بیشتر تلاش می‌ورزد تا به منافع اقتصادی تجارتی و افغانستان صدمه وارد کند.

سیف الدین سیحون
سیف الدین سیحون

او افزود:

"امیدوارم که پاکستان دیگر از عقل کار گیرد و بداند که سرنوشت، نارسایی و فقر دو کشور مبتنی است به یک همکاری منطقه‌ای و دادستد و اگر این درک به میان آمده است یک گشایش در زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجارتی میان دوکشور به‌میان خواهد آمد."

آقای سیحون تاکید می‌ورزد که اگر پاکستان سیاست استراتژیک خود را در این زمینه تغییر ندهد به وعده‌های تازه در حل تنش‌های تجارتی با افغانستان عمل نکند، آن‌کشور نیز از زیان‌های هنگفت تجارتی و اقتصادی به دور نمانده و پیامدهای بدی را از این رهگذر شاهد خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG