لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

نی: مقامات محلی در غرب افغانستان به آزادی بیان پابند نیستند


عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات در حوزه غرب نگرانی شدید نهادهای حمایت از خبرنگاران افغانستان را برانگیخته‎است.

مجیب خلوتگر مسئول دفتر نی یا حمایت کننده رسانه‎های آزاد افغانستان می‎گوید، یافته‎های آنان نشان می‎دهد که مقامات محلی در غرب افغانستان پابند به آزادی بیان نیستند.

خلوتگر در نشستی در ولایت هرات حکومت محلی را متهم به نقض قانون دسترسی به اطلاعات کرد.

مجیب خلوتگر
مجیب خلوتگر

وی افزود:

"چیزی‎که دفتر نی در هرات ملاحظه کرده‎است در یک سطح کلان و به صورت گسترده، دسترسی به اطلاعات دچار معضل است و در هر قدم فرایند چرخه آزاد اطلاعات ما شاهد صدای هستیم، شاهد موانع هستیم که متأسفانه بیشترین موانع از طرف حکومت محلی خلق می‎شود."

آقای خلوتگر می‎گوید، یافته‎های دفتر نی در هرات نشان می‎دهد که بیشتر مسئولین دولتی به خصوص ادارات پر درآمد از دادن اطلاعات به خبرنگاران خودداری می‎کنند.

با آنکه والی هرات بارها سخن از حمایت اداره محلی از رسانه‎ها سر داده، اما او نسبت به هر مقام دیگر محلی متهم به عدم پاسخگویی به خبرنگاران است.

با این حال ولی محمد حدید یکی از مسئولین مرکز حمایت از خبرنگاران افغانستان موجودیت فساد گسترده اداری در ادارات مختلف دولتی در این ولایت را از عمده‌ترین دلایل عدم پاسخگویی مسئولین محلی به خبرنگاران عنوان می‎کند.

برخی از رسانه های افغانستان
برخی از رسانه های افغانستان

وی افزود:

"وقتی‎که شفافیت در یک اداره وجود نداشته باشد، فساد در آن اداره موج بزند طبیعی است که از پاسخ‌دهی به رسانه و از پاسخ‌دهی به مردم هراس دارند و به همین دلیل است که خبرنگاران و جامعه رسانه‎ای از دسترسی به اطلاعات مؤثق امروزه محروم ماندند."

خبرنگاران در غرب افغانستان می‎گویند اسنادی را در دست دارند که مسئولین رده بالای حکومتی در ولایات غربی افغانستان به کارمندان‌شان دستور داده‎اند که نباید اطلاعات را به دسترس خبرنگاران قرار دهند.

یحی فولادی یکی از خبرنگاران حوزه غرب ادعا می‎کند که بیشتر مسئولین دولتی اطلاعات را به صورت ناقص به خبرنگاران ارائه می‎کنند.

وی می‌افزاید:

"حوزه غرب افغانستان جهنم اطلاع‌یابی است، چون منابع درجه اول پاسخ نمی‎دهند، مجبور هستم به منابع درجه دوم، درجه سوم و منابع مخفی مراجعه کنم و آن‎ها هم برای ما شایعه تحویل می‎دهند. آیا باید من شایعه را پخش کنم؟"

این انتقادات در حالی مطرح می‎شوند که جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‎گوید، آنان فعالیت‎های را به‌خاطر ارائه اطلاعات بیشتر مسئولین دولتی به خبرنگاران انجام داده‎اند.

با این حال برخی از خبرنگاران هرات ادعا دارند که برخی از افراد از سوی استخبارات داخلی و خارجی به‌عنوان خبرنگار به محافل و نشست‎های خبری فرستاده می‎شوند تا اطلاعات موجود را به آنان انتقال دهند.

این افراد این موضوع را یک تهدید جدی در برابر خبرنگاران حوزه غرب دانسته و از دولت افغانستان می‎خواهند که برای حل این نگرانی اقداماتی را روی دست گیرند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG