لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

شاهراه کابل-کندهار پس از تماس تیلیفونی رئیس جمهور با معترضین باز شد


شاهراه کابل-کندهار در مسیر ولایت غزنی تنها به روی موتر های مسافر بری باز شده‌است.

اعتراض کننده‌های ولایت غزنی می‌گویند که شام امروز رئیس جمهور غنی در تماس تیلیفونی با بزرگان آن‌ها وعده سپرده است که در جریان ۷ روز قاتلین را دستگیر و به پنجه قانون خواهد سپرد.

در همین‌حال رئیس جمهور وعده داده است که دو تن از اسیران را نیز از چنگ آنان رها خواهند کرد.
تا کنون ارگ ریاست جمهوری در این مورد ابراز نظر نکرده است.
این اعتراض کننده‌ها افزودند که به همین خاطر برای فعلاً این شاهراه را تنها به روی موتر های مسافر بری که به دو طرف گیر مانده اند، باز کرده اند.

اما به‌گفته آنان خیمه‌های شان در دروازه بلخ شهر غزنی بر پاه خواهند بود.
مسئولین این اعتراض کننده‌ها به رادیو آزادی می‌گویند که اجساد افراد کشته شده را نیز فردا به خاک خواهند سپرد.
بر اساس گزارش‌ها اعتراض کننده‌ها تا کنون اجساد کشته شده‌های را که در منطقه شیرآباد ولسوالی قره‌باغ غزنی توسط برخی از باشنده‌گان ولسوالی نیختی به‌گونه مرموز کشته شده‌اند، به خاک نسپرده اند.

اعتراض کننده‌های این ولایت می‌گویند که شاهراه کابل-کندهار را به‌گونۀ مشروط باز کرده اند و اگر خواسته‌های شان پذیرفته نشود، این شاهراه را دوباره مسدود خواهند کرد.
  • جزئیات قبلی

شاهراه کابل-کندهار به علت ادامه اعتراض‎های مردمی در پی کشته شدن سه تن برای پنجمین روز نیز مسدود است.

ادامه اعتراض‎ها و تحصن در ولسوالی قره‌باغ غزنی چالش‎های جدی را به میان آورده و تا هنوز هیئت فرستاده شده به این ولایت نتوانسته که قناعت اعتراض کننده‎ها را فراهم سازد.

نقیب‌الله خاکسار یک نماینده اعتراض کننده‎ها روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، تا زمانی‎که خواست‎های شان پذیرفته نشود تحصن آنان ادامه داشته و شاهراه کابل-کندهار نیز بسته خواهد بود.

غزنی
غزنی

وی می‌گوید:

"هیئت آمده به غزنی با صلاحیت نیست و زیر تأثیر برخی افراد قرار دارد، فکر می‎کنیم که به خواست‎های ما پاسخ داده نمی‎تواند، اگر خواست‎های ما پذیرفته نشود تظاهر کننده‎ها از حکومت نا امید شده و به قره‌باغ خواهند رفت و با زور خود انتقام‌گیری خواهند کرد و در آن صورت خدا ناخواسته بحران بزرگ به میان خواهد آمد."

این اعتراض‎ها پس از آن در منطقه موشکی ولسوالی قره‌باغ راه اندازی شد که چند روز پیش سه عضو یک خانواده در منطقه شیرآباد این ولسوالی به‌گونه مرموز کشته شدند و یک زن زخم برداشت.

همچنان دو عضو دیگری این خانواده از سوی افراد مسلح ناشناس به گروگان گرفته شدند.

در برخی از گزارش‎ها آمده که این جنجال میان قریه‎های شیرآباد و نیختی بر سر آب به میان آمده‎است.

اعتراض کننده‎ها که شاهراه کابل-کندهار را نیز بسته‎اند و در شهر غزنی خیمه‎های تحصن برپا کرده‎اند می‎گویند، حمله کننده‎ها پولیس محلی قریه نیختی بودند.

اما نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله در صحبت با رادیو آزادی این ادعا را رد کرد و گفت که حمله از سوی تعدادی از باشنده‎های محل با استفاده از یونیفورم نیروهای امنیتی انجام شده‎است.

غزنی
غزنی
  • اما پرسش این است که چرا نیروهای امنیتی ولایت غزنی تا هنوز به این موضوع رسیده‎گی نکرده‎اند؟

عارف پیمان سخنگوی والی غزنی در پاسخ به این سؤال می‎گوید:

"در روز نخست مظاهره قوماندان امنیه، قوماندان گارنیزیون و معاون ریاست امنیت ملی به ولسوالی قره‌باغ فرستاده شده بودند، هنگامی‎که به قره‌باغ رسیدند از سوی طالبان بالای‌شان حمله شد، زمانی‎که با قبول مشکلات به نیخته و شیرآباد رسیدند، متأسفاته که قاتلین از محل فرار کرده بودند."

رهایی افراد گروگان شده، بررسی همه جانبه این رویداد، بازداشت و مجازات علنی قاتلین و پرداخت خساره به متضررین از خواست‎های مهم اعتراض کننده‎ها در ولایت غزنی گفته شده‎اند.

شماری از اعضای نهادهای جامعه مدنی نیز در پیوند به این موضع روز سه شنبه در شهر کابل راه پیمایی کردند و گفتند که اگر به اعتراض‎ها و تحصن مردم در غزنی خاتمه داده نشود، وضعیت جدی‌تر شده و خطر بروز بحران نیز وجود دارد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG