لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

بانک جهانی: افغانستان در عرصۀ ارائه خدمات صحی پیشرفت کرده‌است


گزارش تازه بانک جهانی که تحت عنوان "پیشرفت در برابر نا امنی" نشر شده‌است و نشان می‌دهد که افغانستان از سال ۲۰۰۳ میلادی به این‌سو در عرصۀ ارائه خدمات صحی پیشرفت کرده‌است.

در این گزارش که ششم مارچ در واشنگتن نشر شد گفته شده‌است، حتی در مناطق ناامن افغانستان نیز خدمات صحی ارائه می‌شود.

اما بانک جهانی می‌گوید، خشونت‌ها و ناآرامی‌های موجود در افغانستان، پروسه ارائۀ خدمات معیاری صحی را در افغانستان کند ساخته‌است.

به‌گفتۀ بانک جهانی، مرگ و میر کودکان سن پنج سال در افغانستان ۳۴ درصد کاهش یافته‌است.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۵ میلادی از هر هزار کودک تازه متولد ۹۱ تن آن‌ها هلاک شده‌اند در حالی‌که در سال ۲۰۰۳ میلادی از هر هزار کودک تازه تولد شده ۱۳۷ تن آن‌ها هلاک می‌شدند.

دریافت‌های بانک جهانی نشان می‌دهد، ارائۀ به موقع خدمات صحی و موجودیت یک سیستم دوامدار ارائه خدمات صحی، یکی از عناصر مهم پیشرفت افغانستان در این عرصه‌ است.

موجودیت یک سیستم دوامدار ارائه خدمات صحی، یکی از عناصر مهم پیشرفت افغانستان در این عرصه‌ است.

تایم ایونز مسئول بخش تغذیه و نفوس بانک جهانی می‌گوید، با وصف فعالیت افراد مسلح و ناامنی‌ها پیشرفت افغانستان چیزیست که جامعه جهانی باید چیزهای زیاد را از آن بیاموزد.

در این گزارش در خط اول از کارگردهای نهاد‌ها و مؤسسات غیر دولتی (ان. جی. او)‌ های ستایش شده‌است که در بخش ارائه خدمات صحی در افغانستان فعالیت می‌کنند.

به‌گفته بانک جهانی ۷۲ درصد این ادارات غیر دولتی، افغانی اند.

بانک جهانی به‌طور مثال از معاینات خانم‌های حامله در ولایات ناامن توسط دکتوران و کارمندان صحی یاد کرده می‌گوید، از سال ۲۰۱۷ میلادی به این‌سو این پروسه ۳.۵ درصد گسترش یافته است.

در این گزارش شوبهم چوهدری مسئول بانک جهانی در افغانستان گفته‌است، اما برای ارتقای کیفیت سیستم ارائه خدمات صحی در افغانستان، متوازن ساختن آن با معیار‌های بین‌المللی و ارائه به موقع این خدمات، هنوز هم راه طولانی در پیشروست.

در این گزارش بانک جهانی همچنان به دشواری‌ها و آزمون‌های نیز اشاره شده که سیستم صحت عامه افغانستان با آن مواجه است.

بطی بودن ارائه خدمات صحی برای خانم‌ها، موانع در برابر جمع‌آوری اطلاعات به‌طور خاص در مناطق ناامن، دوری از معیار‌های بین‌المللی، به‌حیث آزمون‌های خوانده شده‌است که در برابر سیستم ارائه خدمات صحی در افغانستان قرار دارد و به گفته بانک جهانی برای حل و از بین بردن آن‌ها باید به‌طور جدی کار شود.

XS
SM
MD
LG