لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۲۸

گزارش‌ها: خشونت‌های مرتبط با شورشیان در پاکستان ۲۱ درصد کاهش داشته‌است


بر اساس یک گزارش تازه، برای سومین سال پیهم خشونت‌های مرتبط با شورشیان در پاکستان کاهش یافته‌است.

آژانس خبری فرانس پرس با نقل قول از یک گزارش اخیر مرکز مطالعات امنیتی که در اسلام‌آباد مستقر است می‌نویسد، در سال ۲۰۱۷ میلادی خشونت‌های مرتبط با شورشیان در پاکستان نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۱ درصد کاهش داشته‌است.

خشونت‌های مرتبط با شورشیان در پاکستان نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۱ درصد کاهش داشته‌است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد مجموعی کسانی‌که در نتیجه خشونت‌ها در پاکستان کشته و زخمی شده‌اند ۴۱۳۱ تن بود، در حالی‌که تعداد آن‌ها در سال ۲۰۱۶ به ۴۳۲۷ و در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۶۵۷۴ تن می‌رسید.

پاکستان
پاکستان

در این گزارش گفته شده‌است، این بهبود در وضعیت امنیتی در پاکستان بعد از آن به وجود آمد که اردوی این کشور برای از بین بردن پایگاه‌ها شورشیان، در ماه جون سال ۲۰۱۴ میلادی عملیات نظامی را در منطقه وزیرستان شمالی در پاکستان آغاز کرد، تا به شورش‌های پایان دهد که در نتیجه آن هزاران تن کشته شدند.

این عملیات سلسلۀ از تهاجم‌های نظامی و همچنان مسدود ساختن منابع مالی تمویل شورشیان را شامل می‌شد.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس، این تلاش‌ها بار دیگر زمانی در معرض توجه قرار گرفت که یک سازمان نظارت از منابع بین‌المللی تمویل تروریزم، در ماه گذشته به قرار دادن پاکستان در لیست کشور‌های تحت نظارت رأی داد.

هنوز هم بقایای گروه‌های تروریستی در پاکستان قادر اند تا حملات متداوم خونین را انجام دهند.

کارشناسان از گذشته‌ها هشدار می‌دهند که پاکستان برای از بین بردن ریشه‌های تندروی در آن کشور کار اندک را انجام می‌دهد.

واشنگتن نیز در هفته‌های اخیر به اتهام این‌که که اسلام‌آباد از محدود ساختن فعالیت گروه‌های تروریستی مانند شبکه حقانی و طالبان افغان خودداری کرده‌است، با منجمد ساختن مساعدت‌های نظامی فشارها را بر پاکستان افزایش داده‌است.

قصر سفید واشنگتن
قصر سفید واشنگتن

​در گزارش اخیر مرکز مطالعات امنیتی مستقر در اسلام‌آباد همچنان گفته شده‌است، اما با وصف بهبود وضعیت امنیتی، گروه‌های تازۀ شورشیان مانند گروه موسوم به دولت اسلامی "داعش" در پاکستان ظهور کرده و در سالیان اخیر مسئولیت حملات خونین که در نتیجه آن صد‌ها تن کشته و زخمی شده‌اند را به عهده گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG