لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۰۰

اعلان پاداش ۸ میلیون دالری امریکا برای پیدا کردن ۳ رهبر طالبان پاکستانی!


ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستان
ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستان

ایالات متحده گفته که برای دریافت اطلاعاتی که به پیدا شدن مکان ملا فضل الله، رهبر طالبان پاکستانی و دو رهبر دیگر جنگجویان که گمان می‌رود در پاکستان باشند، منجر شود پاداش چند میلیون دالری را پیشکش می‌کند.

وزارت خارجۀ امریکا در بیانیۀ دیروز گفت که پاداش تا به ۵ میلیون دالر را برای دریافت اطلاعات در مورد فضل الله پیشکش می‌کند.

در بیانیه هم‌چنین آمده‌است که ایالات متحده پاداش تا به ۳ میلیون دالر را برای دریافت اطلاعات دو رهبر دیگر وابسته به تحریک طالبان پاکستان به نام‌های عبدالولی از گروه جماعت الاحرار و منگل باغ از گروه لشکر اسلام تعیین کرده‌است.

در بخش از بیانیۀ وزارت خارجۀ امریکا آمده‌است که گمان می‌رود هر یک از این افراد یا مرتکب اعمال تروریستی شده یا این‌که خطر بزرگی ارتکاب چنین اعمالی را به بار آورده‌اند که امنیت ایالات متحده و شهروندانش را تهدید می‌کند.

به گفته مقام‌های ایالات متحده، تحریک طالبان پاکستان به فردی به نام فیصل شهزاد آموزش‌های انتحاری داده بوده‌است.

مقام‌ها گفته‌اند که تلاش‌های شهزاد برای منفجر ساختن یک موتر بمبگذاری شده در میدان تایمز در ماه ماه می سال ۲۰۱۰ ناکام ماند.

گروه تحریک طالبان پاکستان هم‌چنین در کشتار بیش از ۱۵۰ تن که بسیاری‌شان شاگردان خردسال مکتبی در پشاور بودند در ماه دسمبر سال ۲۰۱۴ دخیل بودند، رویدادی که پاکستان را تکان داد و موجب راه اندازی کمپاین بزرگ مبارزه علیه تروریزم شد.

ملاله یوسفزی
ملاله یوسفزی

تحریک طالبان پاکستان هم‌چنین به تیراندازی سال ۲۰۱۲ بر ملاله یوسفزی حامی آموزش دختران در پاکستان مقصر شناخته شده‌است.

ملاله به شدت زخمی شد ولی جان به سلامت برد و دو سال بعد از رویداد به پاس کمپاین آموزش برای دختران برندۀ جایزۀ صلح نوبل شد.

فشار‌های جدید ایالات متحده امریکا بر طالبان پاکستانی در حالی‌است که تهمینه جنجوعه معین وزارت خارجۀ پاکستان برای انجام گفت‌وگوها با مقام‌های ایالات متحده در مورد بهبود همکاری در کار مبارزه با تروریزم سرگرم دیدار از واشنگتن است.

روابط میان اسلام آباد و واشنگتن از چندی به این‌سو به سردی گراییده‌است.

ایالات متحده پارسال ۲ میلیارد دالر از کمک‌های نظامی با اسلام آباد را معلق ساخت و در کنار آن پاکستان را به تحمل جنگجویانی که در خاک این‌کشور فعالیت می‌کنند متهم کرد. پاکستان این اتهامات را انکار کرده‌است.

پیش از این در ۸ مارچ، مقام‌های استخباراتی پاکستان گفتند که یک پسر ملا فضل الله و ۱۹ نفر دیگر در یک حملۀ مظنون طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی در ولایت شرقی کنر در نزدیکی مرز پاکستان کشته شدند.

عبدالله پسر فضل الله چهارمین فرد کلیدی طالبان است که ظرف یک ماه توسط طیاره‌های بی‌پیلوت کشته می‌شود.

مقام‌های استخباراتی پاکستان گفته‌اند عبدالله در ششم ماه مارچ در منطقۀ چوگام در ولایت کنر هنگامی کشته شد که یک کمپ آموزشی بمبگذاران انتحاری در نزدیک سرحد افغانستان هدف اصابت دو راکت قرار گرفت.

ماه گذشته، خان سید محسود معروف به سجنا معاون طالبان پاکستانی نیز در یک حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین کشته شد.

XS
SM
MD
LG