لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۰

دونالد ترمپ دلیل برکناری رکس تیلرسن را اختلاف نظر با او خواند


رئیس جمهور امریکا می‌گوید، او رکس تیلرسن وزیر امور خارجه را برکنار و در عوض وی مایک پامپیو رئیس اداره مرکزی استخبارات امریکا یا "سی. آی. ای" را به‌حیث دیپلومات ارشد این کشور تعیین کرده‌است.

رئیس جمهور امریکا دیروز در تویتر خود نوشت که او جینا هسپل معاون اداره "سی. آی. ای" را به‌حیث رئیس این اداره تعیین کرده‌است.

رئیس جمهور ترمپ پس از آن این تصمیم را اعلان کرد که رکس تیلرسن سفر خود به افریقا را کوتاه کرده، به کشور برگشت.

رکس تیلرسن در ماه جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی به‌حیث وزیر امور خارجه امریکا تعیین شد.

رئیس جمهور دونالد ترمپ دیروز در قصر سفید به خبرنگاران گفت، این تصمیم را خودش اتخاذ کرده و افزود که آقای تیلرسن اکنون خیلی خرسند خواهد بود.

رئیس جمهور ترمپ گفت، او با تیلرسن اختلاف نظر داشت.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

وی افزود:

"ما در واقع کاملاً خوب کنار آمدیم، اما در برخی از مسایل توافق نداشتیم. به توافق‌نامه ایران نظر اندازیم. من فکر می‌کنم که یک معامله خیلی خراب است و حدس می‌زدم که او خوب فکر می‌کند. من می‌خواستم که آن را فسخ کنم و کاری را انجام دهم. او اندکی متفاوت فکر می‌کرد. بناءً ما واقعاً نظر یکسان نداشتیم."

چند ساعت بعد از آن رکس تیلرسن به خبرنگاران گفت، او در پایان روز کاری ۱۳ مارچ (دیروز) مسئولیت‌های خود را به جان سیلوان معاون وزیر خارجه می‌سپارد.

او گفت که از پُست خود در اخیر این ماه رسماً کنار می‌رود.

مایک پامپیو وزیر خارجه جدید امریکا (راست) و رکس تیلرسن
مایک پامپیو وزیر خارجه جدید امریکا (راست) و رکس تیلرسن

در این حال، رئیس جمهور دونالد ترمپ در اعلامیۀ که از سوی قصر سفید به نشر رسیده در ستایش به پامپیو گفت، او به‌حیث رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا به‌خاطر جمع‌آوری اطلاعات، عصری‌سازی قابلیت‌های دفاعی و تهاجمی و ایجاد ارتباطات نزدیک با دوستان و متحدان بین‌المللی امریکا رضایت اعضای هر دو حزب را به دست آورد.

دونالد ترمپ به خبرنگاران گفت:

"من با مایک پامپیو از خیلی وقت پیش کار کرده‌ام. او انرژی عظیم و عقل فوق‌العادۀ دارد. ما همیشه در یک مسیر هستیم. روابط بسیار خوب داریم و این چیزی است که من به او به‌حیث وزیر امور خارجه نیاز دارم. من برای رکس تیلرسن آرزوی خوبی می‌کنم."

دونالد ترمپ در این نشست خبری در مورد خانم هسپل گفت:

"جینا هسپل را که خوب می‌شناسم، با او از نزدیک کار کرده‌ام. او اولین زن خواهد بود که به‌حیث رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا یا «سی. آی. ای» کار خواهد کرد."

جینا هسپل رئیس جدید ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا (سی.آی.ای)
جینا هسپل رئیس جدید ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا (سی.آی.ای)

رئیس جمهور امریکا خانم هسپل را ستایش کرده گفت، او یک زن عالی و برجسته‌است.

جینا هسپل که در سال ۱۹۸۵ به سازمان «سی. آی. ای» پیوست، یکی از با سابقه‌ترین افسران این اداره بوده که در پُست‌های مختلف به‌شمول معاون ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا کار کرده‌است.

XS
SM
MD
LG