لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

استیفن هاوکینگ کی بود؟


استیفن هاوکینگ فزیک‌دان نامدار جهان به عمر ۷۶ سالگی درگذشت.

استیفن هاوکینگ دانشمند معروف بریتانیایی، یک چهره پیشتاز در جهان کیهان‌شناسی اوایل روز چهارشنبه در خانه‌اش در کمبریج بریتانیا در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

فرزندان وی لوسی، رابرت و تِم با ابراز تأسف گفته اند که پدر شان یک دانشمند بزرگ و مردی فوق‌العاده بود که کار و میراث او برای سال‌ها زنده باقی خواهد ماند.

استیفن هاوکینگ فزیک‌دان و کیهان‌شناس نامدار بریتانیایی کتاب‌های بسیاری درین زمینه نوشته‌است.

کتاب علمی وی تحت عنوان "تاریخچۀ مختصر زمان" در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و بر اساس گزارش‌ها بیش از ۱۰ میلیون نسخۀ آن فروخته شده‌است.

هاوکینگ در سال ۱۹۶۳ به یک بیماری نادر اعصاب موسوم به نورون مبتلا شد و داکتران گفتند که زیاد زنده نخواهد ماند.

او زنده ماند، اما فلج شد و دیگر نتوانست گپ بزند، سپس به وسیلۀ یک دستگاه مخصوص تکلم می‌کرد.

استیفن هاوگینگ در یک کنفرانس در ماه فبروری سال ۲۰۰۸ میلادی، خود را به این دلیل خوشبخت توصیف کرد که پیشرفت اندک در بیماری که عاید حالش بود او را فرصت داد که به کشفیات علمی ادامه بدهد.

استیفن هاوکینگ
استیفن هاوکینگ

هاوکینگ درین مورد چنین گفته بود:

"من بسیار خوشبخت بوده‌ام که معلولیت من یک معلولیت جدی نبوده است، احتمالاً این برای من نسبت به بیشترین افراد دیگر فرصت زیاد داده‌است تا تحقیقات علمی را دنبال کنم."

استیفن هاوکینگ در مورد تغییر اقلیم در جهان به تکرار هشدار داده بود و آن را بزرگترین تهدید در آینده برای جهان و بشریت توصیف کرده بود.

او در سال ۲۰۰۹ میلادی پیش از آن‌که از وظیفه‌اش در پوهنتون کمبریج کنار رود برای ۳۰ سال به‌عنوان استاد ریاضیات درین پوهنتون ایفای وظیفه کرد.

وی سپس به‌حیث مدیر مرکز تحقیقات کیهان‌شناسی نظری پوهنتون کمبریج گماشته شد.

استیفن هاوکینگ در جریان چند دهه نظریات زیادی علمی را ارائه کرده بود.

XS
SM
MD
LG