لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۳۳

روزهای انگشت شماری تا نوروز و اختلافات پا برجا میان ارگ و عطا محمد نور!


کمیسیون امور فرهنگی ولسی جرگه از چگونگی برگزاری جشن نوروز در بلخ به دلیل اختلاف‌های سیاسی میان حکومت و والی پیشین این ولایت ابراز نگرانی می‌کند.

در حالی که به تجلیل از نوروز در ولایت بلخ پنج روز دیگر باقی مانده، اما تا هنوز اختلاف‌های به میان آمده بر سر کرسی این ولایت میان حکومت و عطا محمد نور حل نشده‌است.

کمیسیون امور فرهنگی ولسی جرگه می‌گوید، در کنار برخی مسایل دیگر اختلاف‌های سیاسی نیز مناسبت‌های فرهنگی را تحت شعاع قرار داده‌است.

کمال ناصر اصولی رئیس این کمیسیون روز پنجشنبه «۲۴ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، مراسم نوروز در سال جدید در بلخ رنگ سیاسی خواهد داشت.

وی از حکومت می‌خواهد برای تجلیل بهتر از این جشن فرهنگی باید اختلاف‌های باقی مانده با والی پیشین بلخ در چند روز باقی ماندۀ سال روان حل شوند.

کمال ناصر اصولی
کمال ناصر اصولی

او افزود:

"قسمی که من می‌دانم آن گونه که این مراسم در طول تاریخ فرهنگی بود به این حد در سال جدید فرهنگی نخواهد بود، زیرا رنگ سیاسی به خود خواهد گرفت، بهتر این است که حکومت اختلافات سیاسی با والی پیشین بلخ را هرچه زودتر حل کند تا مردم نوروز پیش‌رو را به‌گونه خوب تجلیل کنند."

قابل یادآوری است که جشن نوروز همه‌ساله در افغانستان به‌خصوص در ولایت بلخ با برگزاری مراسم خاص تجلیل می‌شود که در این مراسم در کنار برخی مقام‌های بلند پایه دولتی، مهمانان خارجی و شماری زیادی از شهروندان اشتراک می‌کنند.

در این مراسم در کنار بر افراشتن جهنده زیارت سخی، میله گل سرخ، کنسرت، مشاعره، برگزاری نمایشگاه‌ها و برخی برنامه‌های فرنگی دیگر نیز شامل اند.

برخی فرهنگیان به این باور اند که تجلیل از نوروز در بلخ به زمان پادشاهی یما یعنی به چهار هزار سال پیش بر می‌گردد.

در همین حال وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید، برای تجلیل از نوروز در تمام افغانستان آمادگی‌ها گرفته شده و امیدواری این است تا اختلاف‌های اخیر سیاسی در بلخ به این مراسم تأثیر منفی وارد نکند.

امیدواری این است تا اختلاف‌های اخیر سیاسی در بلخ به این مراسم تأثیر منفی وارد نکند.

صابر مهمند سخنگوی این وزارت می‌گوید:

"به رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ هدایت داده شده تا نوروز را با مراسم شاندار تجلیل کند، ما امیدواریم که این کشمکش‌های سیاسی در بخش‌های فرهنگی تأثیرات منفی وارد نکند."

از چگونگی تجلیل نوروز در بلخ در حالی نگرانی می‌شود که پیش از این هم برخی مراسم و مناسبت‌ها تحت شعاع اختلاف‌های سیاسی قرار گرفته و رنگ بدل کرده‌اند.

در این محافل برخی اعضای حکومت و مخالفان سیاسی تلاش کرده‌اند به جای صحبت در باره موضوع اصلی، بر همدیگر انتقاد و گلایه‌های سیاسی کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG