لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۷

لندن باز هم مسکو را به دست داشتن در مسمومیت یک جاسوس سابق روسی متهم کرد


درست لحظاتی بعد از آن‎که روسیه بار دیگر اتهامات در مورد دست داشتن در مسموم ساختن یک جاسوس سابق این کشور در بریتانیا را رد کرد، بوریس جانسن وزیر خارجه بریتانیا در صحبت به یک کمیته پارلمان آن‎کشور گفت، مسئولیت این رویداد به حکومت روسیه و کسانی بر می‎گردد که در مقامات عالی آن کشور قرار دارند.

جانس در ۲۱ مارچ گفت:

"طوری‎که ما در قتل الکساندر لیتویننکو (Aleksandr Litvinenko) شاهد آن بودیم، دنباله مسئولیت این گونه ترورها و تلاش‎ها برای ترور، به کرملین می‎انجامد."

جانسن
جانسن

این در حالیست که یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه این اتهامات را بار دیگر رد کرده گفته‎است، بریتانیا در تأمین مصونیت اتباع روسی در آن کشور ناکام شده‎است.

ولادیمیر یرمکوف (Vladimir Yermakov) رئیس اداره جلوگیری از تکثیر و کنترول اسلحه وزارت خارجه روسیه در یک نشست اطلاع‌دهی به نماینده‎گان سفارت‎های خارجی ۲۱ مارچ در مسکو گفت:

"در این وضعیت، منطق ساده دو احتمال را پیشنهاد می‎کند، این‎که مقامات بریتانیا قادر به جلوگیری از همچو حمله تروریستی در قلمرو خود نبوده‎اند، یا خود به طور مستقیم، یا غیر مستقیم آن را انجام داده‎اند. من هیچ‌کس را به هیچ چیز در حمله بالای اتباع روسی متهم نمی‎کنم. گزینه سوم وجود ندارد."

روسیه ادعا می‎کند که همه ذخایر اسلحه کیمیاوی‌اش را از بین برده‎است.

ولادیمیر یرمکوف با اشاره به ایالات متحده امریکا گفته‎است احتمال دارد این حمله از آن‌سوی اقیانوس سازماندهی شده باشد.

به‌گفته وی، برای هیچ‎کس پنهان نیست که امریکا، متحد نزدیک بریتانیا، یگانه کشوریست که رسماً بزرگترین دخایر اسلحه کیمیاوی در جهان را حفظ کرده‎است.

سرگی سکریپال جاسوس سابق روسی و دخترش یولیا چهارم مارچ در شهر سالزبری بریتانیا بی‌هوش پیدا شدند.

بریتانیا می‎گوید، آن‎ها در معرض مواد کیمیاوی به نام "نویچوک" قرار گرفته‎اند که توسط اتحاد شوروی سابق ساخته شده‎است.

دیپلوماتان روسی هنگام ترک کردن بریتانیا
دیپلوماتان روسی هنگام ترک کردن بریتانیا

بعد از این رویداد روابط بریتانیا و روسیه با تنش‎های شدید مواجه شد.

بریتانیا ۲۰ مارچ، ۲۳ دیپلومات روسی را از آن کشور اخراج کرد.

روسیه نیز در یک حرکت متقابل همان تعداد دیپلوماتان بریتانیایی را اخراج نموده، توافق‌نامه بازگشایی قونسلگری بریتانیا در شهر سن پترزبورگ را لغو کرد و به مسدود ساختن بریتش کونسل که روابط فرهنگی بین دو کشور را ترویج می‎کند، دستور داد.

XS
SM
MD
LG