لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

نادیا ساوچنکو از قهرمانی تا طرح‌ریزی یک حملۀ تروریستی


درست دو سال بعد از آن‌که نادیا ساوچنکو (Nadia Savchenko) پیلوت نظامی اوکراینی که به خاطر مقاومت‌اش به حیث اسیر جنگی در روسیه یک قهرمان در اوکراین شناخته شد، اینک وی که عضویت اپوزیسیون پارلمان اوکراین را دارد، به پلان‌گذاری یک حمله تروریستی متهم شده‌است.

یوری لوتسنکو (Yuriy Lutsenko) لوی سارنوال اوکراین می‌گوید "شواهد تکذیب ناپذیر" وجود دارد که نشان می‌دهد، نادیا ساوچنکو یک عمل تروریستی را برنامه‌ریزی نموده، شخصاً افراد را استخدام و در مورد استفاده از بمب‌های دستی، هاوان و اسلحه اتوماتیک آموزش داده‌است.

یوری لوتسنکو
یوری لوتسنکو

یوری لوتسنکو ۲۲ مارچ در جریان سخنرانی‌اش به پارلمان اوکراین در کیف گفت:

"در سال ۲۰۱۷ میلادی ولادیمیر روبان (Volodymyr Ruban) و نادیا ساوچنکو وکیل پارلمان، توافق کردند که با انجام عمل قهر آمیز نظام قانونی را سرنگون ساخته، قدرت را در اوکراین به دست گیرند. برای رسیدن به این هدف آن‌ها حمله تروریستی گسترده را در مرکز اوکراین برنامه‌ریزی کردند که در آن ساختمان‌های اداری و مسکونی متمرکز است."

نادیا ساوچنکو که یک پیلوت نظامیست و در سال ۲۰۱۶ میلادی بعد از اسارت در روسیه، به مثابه یک قهرمان دوباره به اوکراین برگشت، ۲۰ مارچ هنگام داخل شدن به ساختمان پارلمان اوکراین دستگیر شد.

به‌گفته مقامات وی می‌خواست با اسلحه داخل پارلمان شود.

نادیا ساوچنکو
نادیا ساوچنکو

نادیا ساوچنکو اتهامات وارده بر وی را رد کرده گفته‌است:

"همه اوکراینی‌ها آرزو دارند، سرک بانکوفسکا را که در آن دفتر رئیس جمهور پترو پروشینکو، پارلمان و کابینه موقعیت دارد منفجر سازند، ولی من آرزو دارم بدون انفجار، وضعیت را تغییر دهم."

نادیا ساوچنکو ۲۱ مارچ به رادیو آزادی گفت:

"سیاستمدارها با یک‌دیگر دوستی نمی‌کنند، آن‌ها از هم‌دیگر سوء استفاده می‌کنند."

نادیا ساوچنکو این مسئله را که آیا با اسلحه می‌خواست داخل پارلمان شود، رد یا تأیید نکرده گفته‌است، به این سؤال با استفاده از وسیله "دروغ سنج" از طریق نشرات زندۀ تلویزیونی پاسخ خواهد داد.

XS
SM
MD
LG