لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

واکنش وزارت دفاع افغانستان علیه اظهارات اخیر لاوروف در مورد طالبان!


وزارت دفاع افغانستان اظهارات وزیر خارجه روسیه را رد می‎کند که گویا نصف خاک افغانستان به‌گونه مستقیم و یا غیر مستقیم در تسلط طالبان قرار دارد.

هرچند اظهارات در باره تسلط طالبان بر بخش‎های از کشور تازه‎گی ندارند، اما شاید این اولین باری باشد که یک مقام بلند پایه روسیه گفته‎است، طالبان به‌گونه مستقیم و یا غیر مستقیم بر نصف خاک افغانستان تسلط دارد.

وزارت دفاع افغانستان این اظهارات وزیر خارجه روسیه را بی‌اساس و به دور از واقعیت می‎خواند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت می‎گوید، نظامیان افغان بسیاری بخش‎ها را از طالبان پس گرفته‎اند و تنها در مراکز ۱۱ ولسوالی نیروهای افغان حضور ندارند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

رادمنش روز چهار شنبه «۰۸ حمل ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت:

"آوازه‎ها و اظهارت اخیر در باره خاک افغانستان کاملا نادرست اند، ما روحیه خوبی داریم و در برابر تمام دشمنان افغانستان از ظرفیت‎های خود استفاده می‎کنیم، جغرافیای افغانستان تحت کنترول ما است."

این در حالیست که سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته در کنفرانس بین‌المللی تاشکند ادعا کرد که طالبان به‌گونه مستقیم و یا غیر مستقیم بر نصف خاک افغانستان تسلط دارند.

وی همچنان گفته‎است، وضعیت امنیتی در افغانستان به دلیل فعالیت داعش و طالبان قابل نگرانی است.

به‌گفته آقای لاوروف، این امکان ندارد که از طریق زور صلح و ثبات در افغانستان تأمین شود و باید با طالبان صلح شود.

پیش از این اداره سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان یا «سیگار» در گزارش خود گفته‎است، طالبان در ۵۴ ولسوالی افغانستان تسلط دارند.

این اداره در اواخر سال ۲۰۱۷ در گزارش خود همچنان گفته‎است، طالبان بر ۱۳ درصد خاک افغانستان نفوذ دارند.

وزارت دفاع افغانستان در آن زمان، گزارش سیگار را بی‌اساس خوانده‎است.

بر اساس معلومات این وزارت در حال حاضر شمار ولسوالی‎های افغانستان به ۴۰۷ می‎رسد.

برخی کارشناسان نظامی می‎گویند، مقام‎های روسیه بر اساس غرض‎های شخصی خود چنین اظهاراتی را مطرح می‎کنند.

کابل خان تدبیر یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، روسیه می‎خواهد در آغاز گفتگوهای صلح طالبان امتیازات بیشتری به دست آورند و ممکن سخنان اخیر نیز جز همین تلاش‎ها باشد.

تدبیر: روس‎ها راه‌‎های تازه‌یی را برای مداخله‌هایشان در افغانستان می‌‎جویند.
تدبیر: روس‎ها راه‌‎های تازه‌یی را برای مداخله‌هایشان در افغانستان می‌‎جویند.

او افزود:

"روس‎ها راه‎های تازه‌یی را برای مداخله‌هایشان در افغانستان می‎جویند و با ایران و پاکستان در این باره نیز به تفاهم رسیده‎اند که مخالفان مسلح دولت را حمایت کنند، این‎که وزیر خارجه روسیه به‌خاطر امتیازگیری برای مخالفان مسلح چنین سخنانی را مطرح می‎کند، در آن شکی وجود ندارد."

به‌گفته آقای تدبیر کشورهای منطقه از حضور نظامی نیروهای خارجی در افغانستان نگرانی دارند، اما برای حکومت افغانستان ضرور است که در پیوند به صلح اعتماد تمامی کشورهای منطقه را به دست آورد و اجازه ندهد که این کشورها برای منفعت خودشان از مخالفان مسلح حمایت کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG