لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

وزارت تجارت: در سال جاری با ۵ کشور جهان دهلیزهای هوایی ایجاد خواهند شد


وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید، در سال ۲۰۱۸ میلادی با پنج کشور جهان دهلیزهای هوایی ایجاد خواهند شد.

این وزارت می‎گوید، ایجاد دهلیزهای هوایی برای رشد اقتصادی مهم بوده و آن‎ها روی آن تمرکز بیشتر دارند.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت به روز چهارشنبه «۱۵ حمل ۱۳۹۷» می‎گوید، آذربایجان، اندونیزیا، سریلانکا، امارات متحدۀ عربی و ترکیه کشورهای هستند که با آن‎ها دهلیزهای هوایی ساخته می‎شوند.

مسافر قوقندی
مسافر قوقندی

به‌گفته وی پیش از همه باید این مشخص شود که در کشورهای یاد شده کدام محصولات افغانستان مارکیت خوب دارند تا اینکه نتیجه‌اش مثبت باشد.

آقای قوقندی می‌افزاید:

"در سال جاری هدف ما این است که با پنج کشور دهلیزهای هوایی ایجاد شوند، اما مهم این است که کدام محصولات کشور در آن کشورها بازار دارند تا ما آن را به آن کشورها صادر کنیم."

افغانستان در حال حاضر با کشورهای هند و قزاقستان دهلیزهای هوایی دارد.

بر اساس معلومات مقام‎های افغان هرچند از طریق دهلیز هوایی با قزاقستان بیشتر استفاده نمی‎شود، اما دو دهلیز هوایی با هند [کابل و کندهار با هند] برای پیشرفت صادرات مهم بوده‎است.

دو دهلیز هوایی که با هند ایجاد شده افغانستان را با شهرهای ممبی و دهلی نو وصل می‎کند که از این طریق بیشتر میوه‎های خشک و تازه صادر می‎شوند.

هرچند تجار افغان در برخی موارد از قیمت و زمانگیر بودن انتقال محصولات افغانی از طریق دهلیز هوایی هند شکایت‎های داشته‎اند، اما اتاق تجارت و صنایع دهلیزهای هوایی را در گسترش صادرات مهم می‎خواند.

صیام‌الدین پسرلی سخنگوی این اتاق به رادیو آزادی گفت، به دلیل کمبود سردخانه‎ها در افغانستان بیشتر میوه‎های تازه از بین می‎روند، اما با ایجاد دهلیزهای هوایی با کشورهای دیگر تا حد زیاد این مشکل حل خواهد شد.

افتتاح نخستین دهلیز هوایی افغانستان و هند
افتتاح نخستین دهلیز هوایی افغانستان و هند

در همین حال شماری از کارشناسان اقتصادی می‎گویند، این‎که افغانستان به آب راه ندارد، روابط تجارتی از طریق زمین و هوا با کشورها مهم است.

تاج محمد تلاش یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"با ایجاد دهلیزهای هوایی زمینه کاریابی بیشتر خواهد شد، تبادله تجارب تجارتی بیشتر خواهد شد، روابط تا حد زیاد نزدیک خواهند شد و روابط اقتصادی به بسیار آسانی می‎تواند روابط سیاسی را بهبود بخشد و بر اساس آن منفعت طرف‎ها نیز سنجیده خواهند شد."

به‌گفته آقای تلاش برای استفاده مؤثر از دهلیزهای هوایی داد و ستد افغانستان با کشورها یک‌جانبه نه، بلکه تعادل در نظر گرفته شود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG