لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

فیروز: ادارات بین المللی کمک‌های شان را به وزارت صحت عامه کاهش داده‌اند


فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان از کاهش یافتن بودجه این وزارت نگران است.

هفتم اپریل یا روز جهانی صحت در افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که وزارت صحت عامه افغانستان از کاهش ۱۰۰ میلیون دالر کمک از سوی کشور‌های کمک کننده با این وزارت سخن می‌زند.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان روز شنبه «۱۸ حمل ۱۳۹۷» در نشستی به مناسبت روز جهانی صحت در کابل گفت، برای بهبود وضعیت کنونی، باید منابع داخلی تقویت شود.

فیروز الدین فیروز
فیروز الدین فیروز

او افزود:

"کمک ادارات بین المللی کمک کننده با گذشت هر روز کمتر می‌شود در مقایسه با سال‌های گذشته امسال صد میلیون دالر در بودجه کاهش آمده و دونرها کمک‌های‌ شان‌را کاهش داده‌اند، پس باید منابع داخلی زیاد شود و در این زمینه ما برخی طرح‌های خود را به حکومت پیشکش کردیم."

وی گفت، با توجه به این مشکلات، ۹۰ درصد افغان‌ها به خدمات صحی دسترسی دارند در حالی‌که این رقم به گفته وی دو سال قبل به۶۰ درصد می‌رسید.

اما در شماری از ولایات برخی مردم به ویژه باشنده‌های مناطق دور افتاده می‌گویند که آنان به خدمات صحی دسترسی ندارند.

مجیب الرحمان څمکنی رئیس کمیسیون صحت ولسی جرگه نیز می‌گوید که بر اساس معلومات آنان چهل درصد افغان‌ها به خدمات صحی دسترسی ندارند.

او افزود:

"ما روز جهانی صحت را در حالی بزرگذاشت می‌کنیم که هنوز هم بیشتر از ۴۰ درصد مردم در افغانستان به خدمات صحی دسترسی ندارند، با همه این مشکلات، هنوز هم ما پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم اما به کار و تلاش بیشتری در این زمینه نیاز است."

آقای څمکنی همچنان از نهادهای بین المللی خواست تا در بخش صحی به کمک‌های‌شان با افغانستان ادامه دهند تا چالش‌های موجود در این زمینه مهار گردد.

از سوی دیگر، ریچارد پیپرکان نماینده سازمان صحی جهان در این نشست گفت ارائه خدمات صحی در افغانستان در مقایسه با سال‌های گذشته بهتر شده‌است.

وی با تاکید بر ادامه کمک‌های جامعه جهانی با افغانستان گفت که این کشور را در این راستا تنها نخواهند گذاشت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG