لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

با کمک تازۀ بانک جهانی نگرانی وزارت صحت عامه افغانستان رفع شد


بانک جهانی ۶۹۱ میلیون دالر با افغانستان کمک بلاعوض نمود.

در حالی‌که وزارت صحت عامه افغانستان به تازه‌گی از کاهش کمک‌های جهانی در سکتور صحت این‌کشور نگرانی کرده‌است، اما از جمع ۶۹۱ میلیون دالر کمک بانک جهانی با افغانستان ۶۰۰ میلیون آن در بخش رشد و بهبود کیفیت سکتور صحت هزینه خواهد شد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان روز سه شنبه «۲۱ حمل ۱۳۹۷» هنگام امضای این قرارداد به رسانه‌ها گفت که مصرف این کمک در بخش صحت، مخابرات و بانک‌داری افغانستان یک نوید خوش است.

اکلیل حکیمی

او افزود:

"قرارداد ۶۹۱ میلیون دالر امریکایی را امروز ما به امضا می‌رسانیم که در سه بخش است، ۶۰۰ میلیون آن مربوط برنامه صحتمندی می‌شود که از سوی وزارت صحت عامه به مصرف می‌رسد."

از جمع ۶۹۱ میلیون کمک بانک جهانی با افغانستان ۶۰۰ میلیون آن در بخش صحت، ۵۱ میلیون آن در بخش مخابرات و ۴۰ میلیون دیگر آن هم در سیستم بانک‌داری به مصرف خواهد رسید.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان در نشست به همین مناسبت گفت که آنان برای مصرف این کمک در برابر مردم و جامعه جهانی مسئول اند.

وی گفت، هرچند با این مبلغ پول نمی‌شود تمامی مشکلات سکتور صحت برطرف گردد، اما افزود که بخش بزرگ از مشکلات این سکتور حل خواهد شد.

فیروز الدین فیروز

در عین حال شهزاد گل اریوبی وزیر مخابرات و تنکنالوژی معلوماتی افغانستان با استقبال از این کمک گفت که ۵۱ میلیون دالر اختصاص شده به این وزارت می‌تواند در بخش وصل نمودن کشورها از طریق کیبل فایبر نوری نقش مهمی را ادا کند.

بر اساس معلومات مقامات افغان، با عملی شدن پروژه دیجیتل کاسا، برعلاوه وصل شدن آسیای جنوبی با آسیای میانه، صدها میگا وات برق نیز از کشور های آسیای میانه به کشورهای آسیای جنوبی منتقل می‌گردد.

هرچند بخش بزرگ کمک بانک جهانی به وزارت صحت اختصاص دارد، اما به تازه‌گی وزیر صحت عامه گفته‌است که مصرف خدمات صحی هر افغان در سال ۵ دالر تعیین شده‌است.

در عین حال سازمان جهانی صحت وضعیت خدمات صحی در افغانستان را نگران کننده می‌خواند.

این سازمان گفته است که ۴۰ درصد افغان‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی به خدمات صحی دسترسی ندارند.

اما ایتل سنهاوسر معاون بانک جهانی برای آسیایی جنوبی ابراز امیدواری کرد که با مصرف نمودن این کمک‌ها، در عرضه خدمات صحی تغییرات مثبت به میان بیاید.

ایتل سنهاوسر معاون بانک جهانی

نامبرده افزود:

"ما این پول را در سه اولویت مهم اختصاص داده ایم طوری که به من گفته شد وقتی که ما در مرحله امضای قرارداد می‌رسیم بخش آماده‌گی کار تکمیل می‌شود، اما روند مشکل آن یعنی روند عملی شدن آغاز می‌شود."

اما امان‌الله آشنا کارشناس امور صحی می‌گوید که کمک‌های صورت گرفته با افغانستان زمانی مؤثر خواهد بود که شفافیت در مصرف آن موجود باشد و از حیف و میل آن جلوگیری گردد.

به‌گفته وی، ۶۰۰ میلیون دالر کمک که با سکتور صحت صورت گرفته است پول زیادی است و باید وزرات صحت عامه آن‌را به‌گونه تأثیرگذار به مصرف برساند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG