لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

افغانستان در لیست کشورهای که در آن اعدام صورت گرفته‌، شامل است


سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی در لیست کشورهای شامل است که در آن اعدام صورت گرفته‌است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، با آن که در سال گذشته میلادی تعداد اعدام‌ها در جهان کم شده‌است، اما سه همسایه افغانستان یعنی چین، ایران و پاکستان هنوز هم در زمرۀ پنج کشور جهان محسوب می‌شوند که بیشترین افراد در آن‌ها اعدام شدند.

افغانستان هم در سال ۲۰۱۷ میلادی شامل لیست کشورهایست که در آن‌ها اعدام صورت گرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل که مرکز آن در لندن است می‌گوید، نسبت برخی اصلاحات رقم اعدام‌ها در کشورهای جهان کاهش یافته است.

این سازمان به طور مثال از ایران یاد می‌کند که در نتیجه برخی اصلاحات قانونی، اعدام‌های قاچاقبران مواد مخدر را کاهش داده‌است.

در سال ۲۰۱۷ میلادی اعدام‌ها در جهان چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در افغانستان برای برخی جرایم سزای اعدام در نظر گرفته شده‌است.

اجمل هودمن
اجمل هودمن

اجمل هودمن کارشناس مسایل حقوقی در این مورد می‌گوید:

"در قوانین جزایی افغانستان در برخی موارد، اعدام به حیث جزا شناخته شده‌است، اما عملاً سیاست جزایی افغانستان طوریست که حکم اعدام زیاد تطبیق نشود، البته به استثنای برخی موارد جرایم خیلی شدید مانند اختطاف، سرقت‌های مسلحانه و جرایم تروریستی محاکم حکم صادر کرده‌اند. این‌که در سال ۲۰۱۷ پنج حکم اعدام در افغانستان تطبیق شد، به این معنی نیست که صرف پنج حکم صادر شده‌است."

به‌گفته آقای هودمن در افغانستان خیلی بیشتر از این، افراد به اعدام محکوم شده یا محکوم می‌شوند، ولی رئیس جمهور این کشور آن را توشیح نمی‌کند.

در سال گذشته پنج تن در افغانستان اعدام شدند.

این افراد بعد از آن به دار آویخته شدند که در ماه می سال گذشته میلادی در نتیجه یک حمله خونین موتر بمب در چهارراهی زنبق در شهر کابل بیش از ۱۵۰ تن کشته شدند.

پس از این حمله تعدادی زیاد افغان‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی خواستار اعدام مخالفان مسلح شدند.

چیارا سانگیورگیو (Sangiorgio) مشاور سازمان عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی در مورد اعدام این افراد در افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"ما در مورد تطبیق جزای اعدام نگرانی عمیق داریم. حدود نصف اعدام‌های که صورت گرفته بعد از آن بوده‌است که افراد به جرایم تروریستی توسط محاکم نظامی، محکوم شدند."

سازمان عفو بین‌الملل و سایر نهاد‌های مدافع حقوق بشر با جزای اعدام مخالف اند.

  • ولی آیا تطبیق جزای اعدام با کاهش جرایم مساعدت می‌کند؟

اجمل هودمن کارشناس مسایل حقوقی در این مورد می‌گوید:

"یکی از اهداف مهم قوانین جزایی، اصلاح مجرمین است، اما در اعدام مسئله اصلاح وجود ندارد. کسی که اعدام می‌شود از بین می‌رود، ولی اعدام برای تنبیه و عبرت دیگران به حیث یک جزا شناخته شده است. طوریکه وضعیت محابس افغانستان است، متأسفانه ما میکانیزمی نداریم که همه ساله راپور وضعیت محابس آماده شود و روی جزا‌های مشخص کار شود که کدام سزا، به کدام طریق باعث اصلاح مجرمین شده‌است. از طریق منابع رسمی هم کدام بررسی صوت نگرفته که قابل اطمینان باشد که آیا شخصی که از زندان رها می‌شود، چقدر در برخورد و روش کاری وی تغییر آمده‌است."

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، در سال ۲۰۱۷ میلادی حداقل ۳۱ تن در ایران به طور علنی اعدام شدند.

در پاکستان نیز به همین تعداد اعدام شده‌اند و حداقل هفت هزار تن در پاکستان در انتظار تطبیق حکم اعدام بسر می‌برند.

سازمان عفو بین‌الملل از قول سازمان ملل‌متحد گفته است، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تلاش می‌کند تا با انفاذ یک قانون جدید، جزای اعدام را در این کشور محدود سازد.

XS
SM
MD
LG