لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۹

یک حمله کننده روسی در افغانستان در جمع زندانیان جنگی شامل شده نمی‎تواند


سارنوالان در امریکا می‎گویند، یک افسر پیشین نظامی روسیه که به‌خاطر حمله بالای نیروهای امریکایی در افغانستان به حبس ابد محکوم شده‎است، در جمع زندانیان جنگی شامل شده نمی‎تواند.

بر اساس گزارش اسوشیتد پرس، وکیل مدافع ایریک حمیدولین استدلال کرده بود که مؤکلش یک جنایتکار نبوده، بلکه یک سرباز است و تا زمانی‎که محکمه نظامی در مورد وضعیت او تصمیم بگیرد، باید به‌عنوان یک اسیر جنگی تحت حمایت و حفاظت قرار گیرد.

اما گروه سه نفری قضات محکمه استیناف با استدلال وزارت عدلیۀ امریکا توافق کردند که حمیدولین به‌خاطری از مصونیت اسیر جنگی برخوردار نمی‎شود که در ۲۰۰۹ میلادی، جنگ افغانستان دیگر به‌عنوان یک جنگ بین‌المللی مسلحانه محسوب نمی‎شود.

حمیدولین
حمیدولین

اسوشیتتد پرس می‎گوید، در حکم این محکمه آمده‎است که جنگ افغانستان در ۲۰۰۱ میلادی به‌عنوان یک جنگ بین‌المللی مسلحانه میان امریکا، متحدین آن و رژیم طالبان در افغانستان آغاز شد و زمانی‎که حمیدولین در جنگ شرکت کرد، درگیری از دیر زمانی به یک "جنگ مسلحانۀ غیر بین‌المللی علیه شورشیان غیر قانونی طالبان" مبدل شده بود.

حمیدولین، افسر سابق نظامی روسیه در ولایت خوست افغانستان توسط پولیس سرحدی و سربازان امریکایی پس از آن دستگیر شد که یک حمله را بر پوستۀ پولیس سرحدی افغان در یک کمپ برنامه‌ریزی کرده و در آن حمله سهیم بود.

سارنوالان امریکایی می‎گویند، در آن حمله وقتی هلیکوپترهای امریکایی خواستند حملات طالبان را دفع کنند، مهاجمان با سلاح ضد طیاره می‎خواستند هلیکوپتر را هدف قرار دهند، اما موفق نشدند.

در آن حمله حدود ۲۰ شورشی تحت فرماندهی حمیدولین کشته شدند.

حمیدولین پس از بازداشت، نخست در یک زندان امریکایی در افغانستان نگهداری می‎شد و بعداً به امریکا منتقل گردید.

حمیدولین، در ولایت خوست افغانستان توسط پولیس سرحدی و سربازان امریکایی دستگیر شد.
حمیدولین، در ولایت خوست افغانستان توسط پولیس سرحدی و سربازان امریکایی دستگیر شد.

او از سوی یک محکمه در ایالت ویرجینیای امریکا، به اتهامات طرح حمله مسلحانه بالای نیروهای افغان و امریکایی و همچنان تلاش برای تخریب طیارۀ نظامی امریکایی به حبس ابد محکوم شد.

نخستین مجلس استماعیه ایریک حمیدولین، در ماه دسمبر ۲۰۱۶ برگزار شد، دومین مجلس استماعیه او در دسمبر ۲۰۱۷ پس از آن دایر شد که یکی از قضات شهر بالتیمور از سمتش کنار رفت.

بر اساس گزارش‎ها، ایریک حمیدولین در دهه ۸۰ میلادی در جمع سربازان دیگر روسی به افغانستان آمده بود.

ایالات متحده امریکا در میان کشورهای شامل است که بین اقدامات انجام شده توسط سربازان در جریان جنگ و اقدامات خشونت‌آمیز در بیرون یک جنگ بین‌المللی تفاوت قایل است.

XS
SM
MD
LG