لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

هشدار ایران در پیوند به خروج احتمالی امریکا از توافق‌نامه اتمی!


ایران هشدار داد که اگر امریکا از توافق‌نامه هسته‌ای این کشور با شش کشور مقتدر جهان خارج شود، به واکنش"نا خوش آیند" روبه‌رو خواهد شد.

ایران روز پنج‌شنبه به ایالات متحده امریکا هشدار داد که به عواقب ناگواری روبه‌رو خواهد شد اگر موافقتنامه اتمی چندین جانبه را ترک کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس بین‌المللی تحت نام"صلح پایدار" سازمان ملل متحد به نیویارک سفر کرده، هنگام ورود در پاسخ به پرسشی در خصوص خروج احتمالی امریکا از موافقتنامه اظهار داشت:

"ایران حتماً بر اساس منافع خود عمل می‌کند و در داخل و خارج موافقتنامه گزینه‌های گستردۀ برای اقدام دارد."

جواد ظریف
جواد ظریف

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد:

"حتماً اقدامی‌که ایران خواهد کرد و واکنشی که جامعه بین‌المللی به حرکت امریکا خواهد داشت، برای امریکایی‌ها بسیار ناخوشایند خواهد بود."

ایران و شش قدرت جهانی شامل امریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با جرمنی در ماه جولای سال ۲۰۱۵ میلادی روی حل‌ برنامه هسته‌‌ای ایران و رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه آن به توافق رسیدند.

ایران در چارچوب این توافق‌نامه پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌‌ای ‌اش را متوقف کند و در مقابل تحریم‌های هسته‌‌ای علیه این کشور برداشته شود.

این در حالیست که کمتر از یک ماه به پایان ضرب‌الاجل رئیس جمهور امریکا برای آنچه که او "رفع نقایص موافقتنامه" خوانده، باقی مانده‌است.

دونالد ترمپ تا ۱۲ ماه می به جرمنی، فرانسه و بریتانیا مهلت داده‌است که این توافق‌نامه را اصلاح کنند، درغیر آن، تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس موافقتنامه را تمدید نخواهد کرد.

در همین حال، نماینده دولت امریکا در زمینه خلع سلاح هسته‌ای روز پنج‌شنبه نسبت به نتیجه تلاش کشورهای اروپایی در راستای رفع نگرانی‌های دونالد ترمپ در باره این موافقتنامه ابراز خوش‌بینی کرده‌است.

رابرت وود نماینده امریکا در زمینه خلع سلاح هسته‌ای گفت، در آستانه فرا رسیدن مهلت تعیین شده از سوی رئیس جمهور دونالد ترمپ، مذاکرات با کشورهای اروپایی بسیار فشرده‌است.

این در حالیست که مقام‌های ایرانی هر گونه بازنگری در توافق‌نامه هسته‌‌ای را رد کرده‌اند.

ایران گفته‌است که تهران تا زمانی‌که دیگر جوانب امضا کننده توافق‌نامه اتُمی به آن احترام بگذارند، مطابق موافقتنامه عمل می‎کند و اگر واشنگتن از آن خارج شود، این توافق‌نامه هم "پاره" خواهد شد.

XS
SM
MD
LG