لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۳

کیم جونگ اون: کوریای شمالی آزمایش‌های اسلحه‌ی هسته‌یی را توقف خواهد داد


کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی می‌گوید، کشورش آزمایش‌های اسلحه‌ی هسته‌یی و راکت‌های بالستیک را توقف خواهد داد و یک مکان آزمایش هسته‌یی را می‌بندد.

خبرگزاری یون هاپ کوریای جنوبی به نقل از خبرگزاری دولتی کوریای شمالی، کی سی ان اِی، گزارش داده‌است که کوریای شمالی سر از امروز آزمایش‌های هسته‌یی و پرتاب راکت‌های بالستیک قاره پیما اش را متوقف خواهد ساخت.

درین گزارش گفته شده‌است: "کوریای شمالی یک مکان آزمایش هسته‌یی را در شمال این کشور می‌بندد تا تعهدش را مبنی بر تعلیق آزمایش هسته‌یی ثابت کند."

ازین اقدام کوریای شمالی در حالی خبر داده می‌شود که قرار است کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی چند روز بعد با مون جی ان رهبر کوریای جنوبی دیدار کند.

کیم جونگ اون
کیم جونگ اون

رهبران کوریای شمالی و کوریای جنوبی در یک منطقه غیرنظامی که میان این دو کشور رقیب موقعیت دارد ملاقات خواهند کرد.

احتمال دیدار دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا با کیم نیز موجود است.

کی سی ان ای خبرگزاری دولتی کوریای شمالی همچنان گزارش داده‌است که کوریای شمالی به تلاش‌های بین المللی برای متوقف ساختن کامل آزمایش‌های هسته‌یی خواهد پیوست.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، کیم جونگ اون در یک نشست حزب حاکم کوریای شمالی گفته است: "این‌که مجهز شدن این کشور با اسلحه هسته ایی تایید شد ، دیگر برای آزمایش های اتومی و آزمایش راکت های بُرد متوسط و دُور بُرد نیاز نیست."

وی افزوده است که تاسیسات آزمایش اتمی در شمال کوریای شمالی ماموریت اش را تکمیل کرده‌است.

رئیس جمهور ایالات متحده در تویتر به این اعلان پیونگ‌یانگ واکنش نشان داده و آن را یک پیشرفت بزرگ خوانده است.

دونالد ترمپ در تویتر نوشته‌است، این یک خبر بسیار خوب برای کوریای شمالی و جهان است.

چین متحد کوریای شمالی که به خاطر آزمایش های اتمی این کشور مایوس شده‌است نیز ازین اعلان استقبال کرده و گفته‌است که این کار سبب کاهش تنش در منطقه خواهد شد و به روند خلع سلاح اتمی کمک خواهد کرد.

لوکانگ یک سخنگوی وزارت خارجه چین در یک بیانیه گفت، جانب چین باور دارد که تصمیم کوریای شمالی کمک خواهد کرد تا وضعیت در شبه جزیره کوریا بهبود یابد.

اما جاپان می‌گوید که این اعلان کوریای شمالی قناعت‌اش را حاصل نکرده‌است.

جاپان گفته‌است، تا زمانی فشار سیاسی را بر کوریای شمالی حفظ خواهد کرد که این کشور از برنامه‌های اسلحه تخریب جمعی، هسته‌ایی و راکتی‌اش کاملاً دست نکشد.

XS
SM
MD
LG