لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۵

وزارت امور زنان روی عملی شدن قانون منع آزار و اذیت زنان و اطفال تاکید می‌کند


وزارت امور زنان روی عملی شدن قانون منع آزار و اذیت زنان و اطفال تاکید می‌کند.

قانون منع آزار و اذیت زنان و اطفال در حالی توشیح می‌گردد که آزار و اذیت زنان در افغانستان به‌خصوص در جاده‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی شکایت‌های بسیاری از زنان را به همراه شده‌است.

سپوژمی وردگ معین پالیسی وزارت امورزنان افغانستان روز یکشنبه در کنفرانس که در پیوند به معرفی قانون مذکور به وزارت‌های ذیربط در کابل برگزار شده بود گفت که باید وزارت‌های مربوط باید در عملی ساختن این قانون گام‌های عملی را بردارند.

سپوژمی وردگ
سپوژمی وردگ

او افزود:

"این قانون از سوی رئیس جمهور توشیح شده‌است و راه‌های تطبیق آن انشاالله آغاز شده‌است، ما می‌خواهیم که محیط دوستانه شود و یک محیط مصئون و دارای امنیت را برای آن‌ها برابر سازیم."

قانون منع آزار و اذیت زنان و اطفال سه فصل و ۲۹ ماده دارد که در آن موارد چون آگاهی عامه، تدابیر انضباطی، رهنمایی‌های تعلیمی، جزایی و دیگر بخش‌ها شامل می‌باشد.

فرید احمد فخر رئیس دیپارتمنت قوانین جزایی وزارت عدلیه افغانستان گفت، کسی که مرتکب جرم آزار و اذیت زنان می‌شود به پرداخت ۲۰ هزار افغانی جریمه نقدی و سه ماه بند محکوم می‌گردد.

این در حالیست که در افغانستان همواره از آزار و اذیت اطفال به ویژه زنان گزارش‌های منتشر شده که به باور برخی از فعالین حقوق زن عامل عمده افزایش آزار و اذیت‌ها عدم مجازات عاملین آن است.

اما مقامات حکومتی افغان بارها گفته‌اند که آزار و اذیت زنان و اطفال به آنان قابل تحمل نبوده و برای جلوگیر آن متعهد می‌باشند.

در عین حال برخی از زنان نیز از توشیح این قانون استقبال کرده تاکید بر عملی نمودن آن دارند.

او افزود:

"نام من حسینه یوسفی است ما از این قانون بسیار خوش استیم که در آن در قسمت حق و حقوق زنان آگاهی داده شده در مرکز و ولایات ما می‌گویم که همین قانون باید تطبیق گردد نه این‌که در روی کاغذ باقی بماند."

قبل از این اعضای ولسی جرگه نیز روی عملی شدن قانون منع آزار و اذیت زنان و کودکان تأکید کرده‌است.

اما وزارت کار و امور اجتماعی که یکی از تطبیق کننده‌گان این قانون است می‌گوید که برای عملی کردن این قانون به‌زودی کمیته ایجاد می‌شود تا زمینه تطبیق بهتر این قانون مساعد شود.

XS
SM
MD
LG