لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

وزرای خارجه "جی-۷" روی وارد کردن راه‎های فشار بر روسیه بحث کردند


وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان دیروز روی مسایلی صحبت کردند که منتج به تیره‌گی روابط غرب با روسیه شده‌است، یعنی نقش روسیه در جنگ سوریه و اوکراین.

نشست دیروز وزیران خارجه کشورهای جی هفت، اولین نشست به سطح اعلی میان این متحدین بعد از آن بود که ایالات متحدۀ امریکا، بریتانیا و فرانسه ۱۰۵ راکت را بر ساختمان‌های وابسته با اسلحه کیمیاوی سوریه در پاسخ به یک حمله مظنون کیمیاوی انجام دادند.

کشورهای غربی رژیم بشار اسد را که از حمایت روسیه و ایران برخوردار است متهم به حمله مظنون کیمیاوی هفتم ماه اپریل در منطقه دوماه در نزدیکی دمشق کرده‌اند.

سوریه و متحد‌ اش روسیه این اتهامات را رد کرده‌اند.

در این حال امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مصاحبۀ که دیروز از تلویزیون فاکس نیوز منتشر شد، نگرانی‌اش را در مورد آینده سوریه ابراز داشته و در اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور دونالد ترمپ در مورد خروج قوایش از سوریه گفت، با چنین کار، ایران در سوریه دست آزاد خواهد یافت.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

وی گفت:

"ما باید بعد از جنگ، یک سوریه جدید را بسازیم و به همین خاطر فکر می‌کنم نقش ایالات متحده خیلی مهم است. چرا؟ زیرا می‌خواهم با وضاحت بگویم روزی که جنگ علیه داعش را خاتمه داده و سوریه را به شکل مکمل ترک کنیم حتی از دید سیاسی، ما میدان سوریه را برای رژیم اسد و رژیم ایران رها خواهیم کرد."

جلسه وزرای خارجه کشورهای جی هفت که ناوقت امروز پایان می‌یابد، آماده‌گی است برای جلسه رهبران این هفت کشور که قرار است در اوایل ماه جون در کانادا دایر شده و در آن روی نقش ایران و روسیه در جنگ سوریه و سلسلۀ از موضوعات مهم دیگر بین‌المللی صحبت شود.

قابل ذکر است که کشورهای عضو جی هفت عبارتند از ایالات متحدۀ امریکا، بریتانیا، کانادا، جرمنی، فرانسه، ایتالیا و جاپان.

XS
SM
MD
LG