لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

هشدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران به دونالد ترمپ همتای امریکایی‌اش!


حسن روحانی رئیس جمهور ایران به دونالد ترمپ همتای امریکایی‌اش هشدار داده که از توافق‌نامه هستوی قدرت‌های جهان با ایران خارج نشود، در غیر آن ایالات متحده با عواقب جدی مواجه خواهد شد.

این اظهارات آقای روحانی امروز سه شنبه در جریان یک سخنرانی در شهر تبریز در حضور هزاران تن ایراد شده و به طور زنده از تلویزیون دولتی ایران منتشر شد.

حسن روحانی
حسن روحانی

روحانی گفت:

"آن‌ها که در کاخ سفید نشسته اند بدانند که اگر به تعهدات‌شان پابند باشند یا نباشند، دولت ایران به نماینده‌گی از ملت ایران در برابر شان با قاطعیت خواهد ایستاد."

رئیس جمهور ترمپ به امضأ کننده‌گان اروپایی توافق‌نامه هستوی با ایران، دوازدهم ماه می را به‌حیث ضرب‌الاجل تعیین نموده است تا آنچه وی نواقص ناگوار در این موافقتنامه می‌داند را اصلاح کنند و هشدار داده‌است که در صورت عدم اصلاح این نواقص ایالات متحده ازین توافق خارج خواهد شد و تحریمات امریکا بر ایران ادامه خواهد یافت.

بر اساس پلان عمل این توافق‌نامه که در سال ۲۰۱۵ بین ایران، ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و جرمنی امضأ شده‌است، ایران در بدل کاهش تحریمات غرب، برنامه هستوی‌اش را متوقف می‌سازد.

تمام امضأ کننده‌گان دیگر این توافق‌نامه به غیر از امریکا حمایت‌شان را از این توافق اعلان کرده‌اند.

رئیس جمهور ایران گفت:

"اگر کسی به این موافقتنامه خیانت کند باید بداند که با عواقب جدی مواجه خواهد شد، ایران برای همه حالات ممکن آماده است."

اگر کسی به این موافقتنامه خیانت کند باید بداند که با عواقب جدی مواجه خواهد شد.

یکی از مواردی عمدۀ که در دیدار جاری امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از واشنگتن روی آن بحث می‌شود، همین برنامۀ هستوی ایران است و مکرون تلاش دارد، ترمپ را به عدم خروج از آن تشویق کند.

دونالد ترمپ و امانوئل مکرون
دونالد ترمپ و امانوئل مکرون

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز گفت، با همتای چینایی‌اش توافق کرده‌است که مسکو و پیکینگ از هر تلاش واشنگتن برای سبوتاژ این موافقتنامه جلوگیری خواهند کرد.

ایران هشدار داده‌است اگر این توافق لغو گردد، برنامه هستوی‌اش را از سر گرفته و سرعت می‌بخشد.

XS
SM
MD
LG