لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

نیکول پاشینیان خواهان توقف مظاهرات در ارمنستان شد


پس ازینکه، حزب حاکم ارمنستان موقف خود را تغییر دادن، نیکول پاشینیان قانونگذار اپوزیسیون خواهان توقف مظاهرات شد.

پاشینیان که اعتراضات از سیزدهم ماه اپریل را در ارمنستان رهبری می‌کرد، به طور محتاطانه از تغییر در موقف حزب حاکم جمهوریخوا، استقبال کرد.

او در گردهمآیی دیروز در میدان جمهوریت شهر ایروان پایتخت ارمنستان گفت، تعهد لفظی حزب حاکم باید در نشستی با رهبری این حزب تائید شود.

آقای پاشینیان این مطلب را پس از آن بیان کرد که و هرام باغدا دی ساریان رهبر گروه پارلمانی حزب جمهوریخوا ارمنستان اعلان کرد که حزب‌اش در رای‌گیری هشتم ماه می کدام نامزدی را معرفی نمی‌کند و از هر کاندیدی حمایت می‌کند که حداقل یک سوم رای نماینده‌گان پارلمان را به‌دست آورد.

به گفته وی این مهم نیست که این کاندید چه کسی خواهد بود.

طبق قانون اساسی ارمنستان اگر در نشست هشتم ماه می صدراعظم انتخاب نشود، پارلمان منحل شده و حزب جمهوریخوا پروسه انتخابات پیش از وقت این کشور را رهبری می‌کند.

نیکول پاشینیان، رهبری اعتراضات ضد حکومتی را برای دو هفته به عهده داشت که در نتیجه آن سرژ سرکیسیان صدارعظم و رئیس جمهور سابق ارمنستان را مجبور به استفعی نمود.

معترضان سرکیسیان و حزب وی را به فساد اداری گسترده و ناکامی در بلند بردن سطح زنده‌گی مردم ارمنستان متهم کردند.

اعلان رهبر گروه پارلمانی حزب جمهوریخواه ارمنستان در ارتباط به حمایت از کاندید دیگر در رایگیری نشست هشتم ماه می یک روز بعد از آن صورت گرفت که حزب جمهوریخوا با استفاده از اکثریت این حزب در پارلمان از رسیدن پاشینیان به مقام صدارت این کشور، جلوگیری کرد.

اعلان حمایت حزب جمهوریخوا از پاشنیان چند دقیقه پس از آن صورت گرفت که احزاب اپوزیسیون اعلان کرد که حداقل ۳۵ نماینده پارلمان آنها از پاشینیان حمایت می‌کنند.

این تعداد نماینده‌گان برای انتخاب کاندید صدراعظم ارمنستان در پارلمان ۱۰۵ کرسی این کشور، کافی است.

در این حال ارمین سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان که با سرکیسیان صدراعظم سابق کدام ارتباطی ندارد، برای حل این بحران پیش از رایگیری برای مقام صدرات در هشتم ماه می، خواستار گفتگو شده است.

XS
SM
MD
LG