لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

وکلا و کارشناسان: پاکستان بازی تازۀ را برای جلب اعتماد امریکا آغاز کرده‌است


آغاز بازی تازه پاکستان برای به دست آوردن اعتماد واشنگتن و یا همکاری برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان؟

پرسشی که شماری از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه آنرا مطرح می‌کنند و باور ندارند که پاکستان برای تأمین ثبات در افغانستان کاری انجام دهد.

عرفان الله عرفان منشی این جرگه می‌گوید، اگر پنتاگون بخواهد، می‌تواند آن کشور را به دست برداشتن از حمایتِ تروریزم وا دارد.

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

وی گفت:

"راهکاری که امریکا روی دست گرفت و پنتاگون خودش با پاکستان وارد گفتگو شده یک اقدام در ظاهر خوب است؛ اما متأسفانه تا جایی‌که دیده می‌شود و از تجارب گذشته دیده می‌شود صداقت کلی در پیوند به آوردن صلح در افغانستان وجود ندارد، هر کی منافع خود را در افغانستان جستجو می‌کنند. تا هنگامی‌که یک اقدام کلان بین‌المللی و صادقانه برای آوردن صلح اتخاذ نشود، فکر نکنم کاری بتوانیم."

به تازه‌گی وزارت دفاع امریکا به نقش پاکستان در تأمین صلح و ثبات افغانستان تأکید کرده و گفته‌است که برای ایجاد فرصت از بهر تأمین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه، با اسلام آباد کار می‌کنند.

با این حال، در ۱۷ سال پسین کابل اسلام آباد را عامل نا امنی‌های افغانستان و خاستگاه هراس افگنی خوانده‌است.

عدم همکاری در کار مبارزه با تروریزم و وعده‌های میان تهی در کشانیدن طالبان به میز گفتگوهای صلح از سوی پاکستان، به تنش میان دو کشور بیشتر دامن زد و واشنگتن نیز از وارد کردن فشارهای چون قطع کمک‌ها و هم‌چنان به کارگیری از گزینه‌های دیگری به آن‌کشور هشدار داد.

اما به گفته سناتوران و چهره‌های سیاسی امریکا، هیچ‌گونه تغییری در سیاست پاکستان پدید نیامد و آن کشور هم‌چنان به حمایت و پناه دادن به گروه‌های تروریستی در خاکش ادامه داد.

حکومت افغانستان پیوسته به فشارهای امریکا بر این کشور تأکید کرده و گفته هر اقدامی‌که بتواند تغییری در سیاست پاکستان پدید آورد از آن حمایت می‌کنند.

حال شماری از تحلیلگران سیاسی می‌گویند، پاکستان در کنار این‌که به تخطی‌های مرزی با افغانستان و حمایت از تروریزم ادامه می‌دهد، در تلاش بازیافت اعتماد امریکا نیز است.

ودیر صافی
ودیر صافی

ودیر صافی یکی از این تحلیلگران در این باره می‌گوید:

"پاکستان هنوز هم به لجالت‌اش ادامه می‌دهد، از ترس این‌که مبادا فشار بیشتر نظامی این کشور را به سوی دیگری نبرد در تلاش به دست آوردن اعتماد امریکا است، چون آخرین گزینه‌است که امریکا در برابر این کشور کار می‌گیرد، ما منتظر این هستیم که امریکا اقدام جدی را در برابر این کشور روی دست گیرد زیرا واقعاتی را که می‌بینیم راه و روشی را که از سوی آن کشور می‌بینیم، در زبان یک چیز و در روش با مخالفت رفتار می‌کند."

آقای صافی تأکید می‌ورزد از این‌که سیاست اصلی پاکستان در دست نظامیان این کشور است اگر وزارت دفاع امریکا از جدیت کار گیرد تا اندازۀ بر اسلام آباد تأثیرگذار خواهد بود و اما اگر امریکا از فشارهایش به آن کشور دست بر دارد، راه همکاری را در پیش گیرد به معنای شکست یک ابر قدرت در برابر یک کشور تروریزم پرور خواهد بود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG