لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

مسیر: ایران و پاکستان اسباب ناامنی را در افغانستان فراهم کرده‌اند


رونامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و بحث‌های شان را روی حالات موجود امنیتی در کشور و برخی پیشرفت‌ها در بخش انتخابات اختصاص داده اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر می‌نویسد که ناامنی موجود در افغانستان در حال افزایش است و جنگ جاری آنقدر پیچیده‌است که مردم عام را در خصوص مؤثریت راه حل آن ناامید کرده‌است.

روزنامه در ادامه با اشاره به عوامل نوشته‌است که ایران و پاکستان منافع‌‌شان را در جنگ می‌بینند و همین دو کشور اسباب ناامنی را در افغانستان فراهم کرده‌اند.

روزنامه در ادامه به عوامل دیگر ناامنی‌های موجود در افغانستان نیز اشاره کرده خواهان بحث جدی در پیوند به این مسئله شده است، تا برای ناامنی‌های موجود و از بین بردن عوامل آن باید زمینۀ کار مشترک فراهم گردد.

  • هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد یک مشکل اساسی جنگ جاری بر خلاف تروریزم را چنین می‌داند که گویا تنها جنگ در افغانستان جریان دارد و طولانی شده‌است تا جای‌که حتی سؤالات را نزد امریکا و متحدین بین‌المللی به وجود آورده‌است.

روزنامه در ادامه این انتقاد را نیز کرده‌است که مراکز آموزش حملات تروریستی که در پاکستان وجود داشته و از سوی ادارات نظامی و استخباراتی آن کشور حمایت می‌شود، سرکوب نشده‌است.

به‌گفته روزنامه، با وجود فشارهای بین‌المللی، پاکستان گروه‌های تروریستی را پرورش داده تا بر خلاف افغانان به شکل یک وسیله کار بگیرد.

روزنامه در پایان هشدار داده‌است که هرگاه مراکز تمویل و آموزش تروریستان نشانه گرفته نشود، پس جنگ جاری بیشتر از این پیچیده و مشکل‌ساز خواهد شد.

  • ویسا

روزنامۀ ویسا در ارتباط به جنگ جاری در افغانستان و افزایش تلفات نیروهای امنیتی عکس‌العمل مشرانو جرگه را گرفته و نوشته‌است که این برای حکومت است که بر مدیریت جنگ از سر غور کند.

روزنامه نوشته‌است که اعضای مشرانو جرگه به این باور استند که افزایش تلفات نیروهای امنیتی با ضعف مدیریت جنگ ارتباط دارد.

روزنامه نوشته‌است که برخی از سناتوران برای جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی درخواست تغییر در رهبری را کرده‌اند.

برخی از روزنامه‌های دیگر روی پیشرفت‌ها در خصوص انتخابات آینده بحث کرده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی عکس‌العمل بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا تیفا در پیوند به طرح نصب استیکر در کاپی تذکره‌ها را انعکاس داده و نوشته که برای مهندسی انتخابات آینده تلاش می‌شود.

روزنامه به نقل از رئیس این بنیاد نوشته که این طرح توسط حکومت بر کمیسیون انتخابات تحمیل شده‌است.

  • دنیا

اما روزنامه دنیا به نقل از برخی نهاد‌های ناظر انتخابات نوشته که طرح محدود نمودن حوزه‌های انتخاباتی، انتخابات آینده را متضرر کرده‌است.

روزنامه در ادامه نوشته که عملی شدن این طرح طوری زمینه تقلب را در انتخابات آینده فراهم نموده که مردم بحران انتخابات سال ۲۰۱۴ را فراموش خواهند کرد.

این روزنامه در سرخط‌اش نیز در مورد تصامیم حکومت در پیوند به انتخابات بحث کرده و آن را بحران‌زا عنوان کرده‌است.

XS
SM
MD
LG