لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

تبصره شماری از روزنامه‌های کابل در مورد حمله طالبان بر شهر فراه!


روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی حمله اخیر طالبان در فراه و دخیل بودن ایران در این حمله بحث کرده‌اند.

ویسا

روزنامه ویسا به نقل از وزارت دفاع امریکا نوشته‌است که حمایت ایران از حمله طالبان در فراه را رد کرده نمی‌توانیم.

روزنامه می‌نویسد که دانا وایت سخنگوی پنتاگون روز پنج‌شنبه در مورد حمایت ایران از طالبان مسلح در جواب یک پرسش گفته‌است که ایران در افغانستان مداخله می‌کند و این چیزیست که آن‌ها آن را رد کرده نمی‌توانند.

روزنامه به نقل از دانا وایت نوشته‌است که ایران در شرق میانه یک عنصر مهم بی‌ثباتی است و با توجه به این مسئله چشم پوشی از مداخله ایران امکان ندارد.

به گفته روزنامه، این تبصره در حالی صورت می‌گیرد که یک‌روز پس از حمله طالبان بر ولایت فراه قوماندان امنیه این ولایت به خبرنگاران گفته‌است که ایران طالبان مسلح را در این ولایت حمایت نظامی و مالی می‌کند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته‌است که ایران پلان داشت تا به وسیله دو هزار ملیشه شهر فراه را سقوط بدهد تا از این جا مدیریت آب در غرب افغانستان را بدست گرفته و مانع را در برابر تطبیق پروژه "تاپی" ایجاد کند.

روزنامه به نقل از فضل احمد شیرزاد قوماندان امنیه ولایت فراه نوشته‌است که حمله طالبان به فراه در ایران پلان شده بود و دو هزار افراد مسلح از ولایات‌های همجوار آن دعوت شده بودند.

روزنامه می‌نویسد که ایران تلاش می‌کند که با نیرومند ساختن طالبان در غرب افغانستان جلو ساخت بند‌های آب را گرفته و پروژه "تاپی" را ناکام سازد.

روزنامه در ادامه نوشته‌است که به سبب ناامنی‌ها در افغانستان و در صورت ناکام شدن پروژه "تاپی" هند و پاکستان مجبور خواهند شد که بالای پروژه گاز ایران سرمایه گذاری کنند.

روزنامه نوشته‌است که افغانستان باید این واقعیت را بپذیرد که ایران در جنگ رو در رو با افغانستان دخیل است و این مسئولیت امریکا و دیگر همکاران استراتژیک افغانستان است تا برای جلوگیری از این لند غری ایران با جانب افغانستان کمک کنند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی با توجه از امکانات استفاده شده در حمله بر شهر فراه می‌نویسد که در این حمله بر علاوه طالبان مسلح خارجی‌ها و یک کشور همسایه نیز دخیل بوده است، اما روزنامه از آن نام نگرفته‌است.

روزنامه بالای اقدامات حکومت در خصوص این حمله انتقاد کرده و نوشته‌است با وجودی‌که در مورد حمله از قبل معلومات وجود داشت اما مقامات حکومتی توجه چندان به آن نکرده و به همین علت برای نیروهای امنیتی و دفاعی آسیب سنگین رسیده‌است.

روزنامه نوشته است که این حمله برای مقامات حکومتی یک درس عبرت است تا به گونه جدی به آن توجه شود.

انیس

روزنامه دولتی انیس نیز در یک مطلب اقدام مقامات حکومتی را در برابر حمله مخالفان مسلح در ولایت فراه یک اقدام به موقع ندانسته و نوشته‌است که اقدام بعد از وقت به قیمت جان نیروهای امنیتی و مردم عام تمام شده‌است.

روزنامه نوشته‌است که نیاز این بود تا مسئولان محلی در منطقه در مورد بدتر شدن وضعیت از قبل معلومات را با ادارات مربوط شریک می‌ساختند تا به این‌گونه جلو یک حمله بزرگ گرفته می‌شد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG