لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۵

گزارشی در مورد استراتژی امریکا: علایم پیشرفت در افغانستان محدود است


اداره‌های مفتشین عمومی وزارت‌های دفاع و خارجه امریکا و مؤسسه انکشاف بین‌المللی امریکا راپوری را به کانگرس این‌کشور پیشنهاد کرده‌اند که در آن گفته می‌شود، علایم پیشرفت در افغانستان محدود است.

در گزارش گفته می‌شود در سه ماه اول سال جاری تا ۳۱ مارچ حملات کشنده توسط طالبان و دیگر گروه‌های شورشی در افغانستان گسترش یافته است و طالبان در کابل و دیگر نقاط حملات خونین را انجام داده و هنوز هم مناطق را تحت تسلط دارند.

روز ۲۱ ماه می طالبان به مردم در کابل هشدار دادند که آن‌ها حملات بیشتر را بر این شهر طرح نموده و از مردم خواسته اند که برای جلوگیری از تلفات بیشتر ملکی از مراکز نظامی دوری کنند.

ادارۀ رئیس جمهور ترمپ در ماه اگست گذشته اظهار داشت که کمپاین نظامی را علیه طالبان بیشتر خواهد ساخت تا طالبان بدانند که در میدان جنگ پیروز نخواهند شد و به میز مذاکره حاضر شوند.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

اما در گزارش مفتشین آمده است، علایمی بسیار کم وجود دارد که این عمل توانسته باشد طالبان را تحت فشار قرار بدهد و یا بر آن‌ها تأثیر قابل ملاحظه داشته باشد.

در گزارش همچنان گفته شده‌است که دست‌آورد در میدان جنگ هم آن‌قدر زیاد نبوده که گفته شود قوای حکومت افغانستان به کمک قوای امریکا ساحات بیشتر را تحت کنترول گرفته اند.

گذشته از داخل افغانستان، نظر به این گزارش تلاش‌های قصر سفید برای فشار بالای پاکستان تا مانع فعالیت افراط‌گرایان شود، هم چندان مؤثر نبوده‌است و این حملات از سوی گروه‌های که در پاکستان پناه داده شده‌اند، هنوز با شدت ادامه دارد.

در گزارش آمده است که باوجود متوقف شدن یک‌و‌نیم تا دو میلیارد دالر کمک امنیتی امریکا به پاکستان اسلام‌آباد گام‌های مؤثری را برای از بین بردن پناهگاه‌های تروریستان در پاکستان نبرداشته است.

در گزارش همچنان در مورد پیشرفت در انتخابات پارلمانی افغانستان اظهار شک و تردید می‌شود.

این انتخابات قرار بود در ماه جولای برگزار شود، ولی اکنون به ماه اکتوبر محول شده است.

در گزارش تأکید شده‌است که با در نظرداشت این موقف طالبان حکومت افغانستان یک دست نشانده امریکا می‌باشد، یک انتخاباتی که به کمک امریکا برگزار می‌شود آیا می‌تواند اعتبار و مشروعیت حکومت افغانستان را در بین طالبان بیشتر نماید تا آن‌ها به مصالحه حاضر شوند؟

در گزارش مفتشین همچنان در مورد مؤثریت تصمیم برای ارسال مشاورین نظامی بیشتر به افغانستان شک و تردید وجود دارد.

به نوشته مفتشین وزارت‌های دفاع، خارجه و اداره انکشاف بین‌المللی امریکا اقدام امریکا و عملیات تهاجمی قوای افغان علیه طالبان خطر تلفات ملکی را بیشتر می‌سازد.

در راپور سرمفتشین سه اداره تأیید شده‌است که وضعیت قوای امنیتی افغانستان بهبود حاصل کرده، اما در ساحه تأمین امنیت مردم پیشرفت در حد اقل آن بوده‌است.

نظر به این گزارش تعداد عساکر محارب افغانستان اکنون به بیش از ۳۱۳ هزار نفر می‌رسد، در حالی که در سال گذشته تعداد آن‌ها از ۳۳۱ هزار بیشتر بود.

به این معنی که تعداد سربازان افغانستان ۱۱ درصد کمتر از تعدادی می‌باشد که در آغاز برای تعلیم و تربیه آن‌ها طرح‌ریزی شده بود.

اما مقامات وزارت دفاع امریکا می‌گویند که در افغانستان پیشرفت‌های بوده‌است از جمله آن‌ها به همکاری قوای هوایی و زمینی افغانستان در جنگ فراه اشاره می‌کنند که حملات طالبان را به عقب راندند.

دگروال راب مننگ سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته است مقامات به این باور اند که در افغانستان می‌تواند هرج‌و‌مرج هم‌زمان با پیشرفت وجود داشته باشد و این دقیق چیزیست که هم‌اکنون در افغانستان مشاهده می‌شود.

XS
SM
MD
LG