لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

نگرانی صلیب سرخ از حملات بالای مراکز و کارمندان صحی در ۱۶ کشور جهان!


کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید، طی دو سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ حادثه خشونت‌بار علیه شفاخانه‌ها و پرسونل صحی در جهان صورت گرفته‌اند.

به‌گفته این کمیته، این حوادث در ۱۶ کشور رخ داده‌اند.

ییفیس داکورد رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد گفت، این حوادث طی دو سال گذشته پس از آن صورت گرفته‌اند که سازمان ملل‌متحد با تصویب یک قطعنامه از طرف‌های درگیری جنگ خواسته بود که به حفاظت از آنهایی که زخمی‌ها و مریض‌ها را تداوی می‌کنند، توجه کنند.

اما به‌گفته وی، میان گفتار و عمل فاصله زیاد موجود است.

داکورد بدون آن‌که این ۱۶ کشور را مشخص سازد افزود، کارکنان صحی در این کشور‌ها کشته، تهدید و اختطاف شده‌اند، وسایل صحی تخریب شده‌اند و بر شفاخانه‌ها بمباری شده و یا غارت شده‌اند.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت، قطعنامۀ که در ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی تصویب شد، اولین گام بسیار مهم در راستای تطبیق بهتر قانون موجود بین‌المللی بشری در مورد مواظبت صحی در منازعات مسلحانه بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، این قطعنامه روی حفاظت از شفاخانه‌ها و کارکنان صحی در مناطق جنگ متمرکز است و از تمام کشور‌ها می‌خواهد تا آنهایی را که مسئول حملات بر تأسیسات و پرسونل صحی اند به عدالت بکشانند چیزی‌که به نوشته این خبرگزاری به ندرت اتفاق افتاده‌است.

در همین حال، گروه حفاظت از امور صحی در جنگ در پنجمین گزارش‌اش که دیروز نشر شد گفته‌است که در سال ۲۰۱۷، بیش از ۷۰۰ حمله بر شفاخانه‌ها، کارکنان صحی، مریضان و امبولانس‌ها در ۲۳ کشور انجام شده‌اند.

بر بنیاد این گزارش، از این میان ۲۵۲ حمله در سوریه، ۹۳ حمله در قلمرو فلسطین، ۶۶ حمله در افغانستان، ۵۲ حمله در جمهوری افریقای مرکزی، ۳۷ حمله در سودان جنوبی، ۳۵ حمله در عراق، ۲۴ حمله در یمن، ۲۳ حمله در نایجریا و ۲۰ حمله در کانگو صورت گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG