لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۵

شورای صلح: همکاری سازمان کشورهای اسلامی در پروسه صلح افغانستان مهم است


شورای عالی صلح افغانستان همکاری سازمان کشورهای اسلامی در پروسه صلح این کشور را مهم می‌داند.

شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که کنفرانس سازمان همکاری کشورهای اسلامی به میزبانی عربستان سعودی در زمینه تأمین صلح در این کشور مفید واقع گردد.

احسان‌الله طاهری سخنگوی این شورا روز چهارشنبه «۰۲ جوزای ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که آنان همواره تلاش کرده‌اند تا برای تأمین صلح و ثبات همکاری کشورهای اسلامی را جلب نمایند.

او افزود:

"این اولین بار است که به هدف حمایت از پروسه صلح افغانستان علمای کرام کشورهای اسلامی به همکاری "او، آی، سی" گردهم می‌آیند و از نظر اسلام در بارۀ جنگ و صلح افغانستان و خشونت‌های جاری بحث می‌کنند، زمانی‌که چنین علما گردهم می‌آیند و در مورد جنگ افغانستان صحبت می‌کنند این خود سخن مهم و مؤثر است."

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

این در حالیست که سازمان همکاری کشورهای اسلامی و عربستان سعودی توافق کرده اند که نشستی را در بارۀ پروسه صلح افغانستان برگزار کنند.

پیش از این در برخی از گزارش‌ها آمده‌است که این نشست در ماه جولای سال جاری میلادی در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان چند روز پیش در صفحۀ تویترش نوشته بود که در مورد پروسۀ صلح این کشور با مقامات عربستان سعودی و سازمان همکاری کشورهای اسلامی گفتگو کرده‌است.

آقای خپلواک گفته است، در این دیدار که در شهر جده انجام شد تعهد صورت گرفت که برای تأمین صلح و ثبات دایمی در افغانستان تلاش‌های مشترک تسریع خواهد شد.

شورای صلح افغانستان همچنان گفته است که با شماری از علمای دینی دیوبند، اندونیزیا و قطر نیز در این باره گفتگو شده‌است.

در سازمان همکاری کشورهای اسلامی ۷۵ کشور به‌شمول افغانستان عضویت دارند و قرار است در نشست آیندۀ آن در عربستان سعودی در مورد جنگ جاری افغانستان بحث‌های گسترده صورت گیرد.

اما انتقاد‌های نیز بر این سازمان وجود دارد که گویا برای ختم جنگ و تأمین صلح در برخی از کشورهای اسلامی به ویژه افغانستان تلاش نکرده‌است.

ودیر صافی کارشناس افغان
ودیر صافی کارشناس افغان

ودیر صافی از کارشناسان سیاسی افغان نیز انتقاد مشابه دارد:

"در اهداف سازمان همکاری کشورهای اسلامی این مطلب گنجانیده شده که در بارۀ مشکلات جهان اسلام بحث می‌کند که باید برطرف گردد، اما متأسفانه که در عمر خود تا حالا به هیچ مشکلی در هیچ یک از کشورهای اسلامی رسیده‌گی نکرده‌است."

آقای صافی می‌گوید که سازمان همکاری کشورهای اسلامی باید همواره در بارۀ چالش‌های موجود در کشورهای اسلامی بحث کند و تلاش نماید تا به جنگ و خونریزی در این کشورها نقطه پایان گذاشته شود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG