لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

سرخط: صرف ذبیح الله مجاهد و برخی مقامات حکومتی از پروسه صلح حمایت نمی‌کنند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی مذاکرات صلح با طالبان، تماس‌های اخیر با آنان و موقف امریکا در این رابطه، تمرکز نموده‌اند.

سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله‌اش روی اظهارات اخیر قوماندان عمومی نیروهای خارجی پرداخته و از قول وی نوشته که آقای نیکلسن از گفتگو‌های مخفی که میان حکومت افغانستان و امریکا با طالبان جریان دارد ، پرده برداشت.

روزنامه نوشته که در پهلوی جنرال امریکایی، برخی از مقامات حکومتی و رهبران حزب اسلامی هم به این موضوع صحه می‌گذارند که طالبان به پروسه صلح می‌پیوندند.

در ادامه گفته شده که اگر این موضوع واقعیت داشته باشد و طالبان به پروسه صلح بپیوندند نیاز است تا در این راستا گام‌های مؤثر برداشته شوند.

به باور نویسنده، فقط ذبیح الله مجاهد و برخی مقامات حکومتی که طرفدار جنگ استند، از این پروسه حمایت نمی‌کنند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی با اشاره به اظهارات جنرال جان نیکلسن نوشته که این اظهارات از سوی جنرال امریکایی در حالی ابراز می‌شود که طالبان پیشنهاد صلح حکومت افغانستان را رد نموده‌ و گفته‌اند که گفتگو با حکومت افغانستان به معنی تسلیم شدن آنان به حکومت خواهد بود.

در ادامه از قول جنرال نیکلسن نوشته شده که در گفتگوهای سری با طالبان دیپلوماتان ناتو و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی نیز حضور دارند.

ولی روزنامه از قول برخی کارشناسان گفته که طالبان نه با حکومت گفتگو کرده و نه هم این گفتگو ها جریان دارند و این تماس‌ها با طالبانی صورت می‌گیرد که بی صلاحیت استند و بپوستن آنان به پروسه صلح کدام تغییر در پی ندارد.

به باور نویسنده طالبان و سایر گروه‌های تروریستی آله دست سازمان‌های استخباراتی منطقه به خصوص پاکستان هستند. و تا زمانی‌که نظامیان پاکستانی تصمیم نگیرند، طالبان صلاحیت گفتگو با حکومت افغانستان را نخواهد داشت.

روزنامه در اخیر این مطلب نوشته که گفتگو با طالبان بی‌صلاحیت نتیجه در قبال نخواهد داشت چون در گذشته هم همچو صحبت‌های صورت گرفته‌است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد با اشاره به اظهارات جنرال جان نیکلسن در رابطه به تماس‌های پنهانی با طالبان نوشته که امریکا بدون پاکستان با طالبان گفتگو می‌کند چون فهمیده که پروسه صلح افغانستان همیشه از سوی پاکستان تخریب می‌شود.

روزنامه در ادامه نوشته که امریکا هفته قبل از استراتژی جدیداش در رابطه به طالبان پرده برداشت و از قول مقامات امریکایی نوشته که گفته‌اند در تلاش پیدا نمودن یک رهبری مناسب طالبان استند.

روزنامه نوشته که وزیر خارجه امریکا در یک جلسه کانگرس امریکا گفته که از تمام فشارها استفاده خواهد شد تا طالبان مجبور شوند به پروسه صلح بپیوندند.

روزنامه نوشته که روابط میان امریکا و پاکستان خراب است ولی امریکا می‌تواند که طالبان را به پروسه صلح بکشاند و پاکستان را هم دفع نماید.

افغانستان ما

روزنامه افغانستان ما در سرمقاله‌اش روی همین موضوع نوشته و گفته شده که در سال‌های گذشته هم تلاش‌های زیادی در راستای پروسه صلح صورت گرفته‌است ولی نتیجه آن صفر بوده‌است.

در اخیر، روزنامه نوشته که افغانان در جریان چند دهه گذشته در آتش جنگ می‌سوزند و خواهان صلح اند و اگر طالبان به دعوت صلح لبیک بگویند بدون تردید که این پروسه از سوی مردم مورد حمایت قرار می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG