لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

ایروایشیا ریویو: خوشبینی کورکورانه در مورد مذاکرات صلح با طالبان


ایروایشیا ریویو

نشریه ایروایشیا ریویو در مورد گفتگو‌های صلح افغانستان مقاله را تحت عنوان" خوشبینی کورکورانه در مورد مذاکرات صلح با طالبان" به نشر رسانده است.

اجیت کمارسینگهـ نویسنده مقاله به خوشبینی بمیان آمده پس از پیشنهاد همه جانبه صلح از سوی رئیس جمهور محمد اشرف غنی اشاره کرده و از اظهارات عطالله سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان نقل کرده که نزدیک به دو هفته پیش بیان نموده بود. او در سخنرانی خود گفته بود: "افزایش فشار‌های سیاسی، نظامی و مذهبی بر طالبان ضرورویست تا این فشار‌ها زود و یا دیر مؤثر واقع شوند."

به گفته وی بدون پیوستن طالبان به مذاکرات صلح دیگر راه و چارۀ وجود ندارد.

اما نویسنده مقاله نشریه ایروایشیا ریویو در ادامه می‌گوید، حوادث و تحولات پس از کنفرانس پروسیه دوم صلح کابل که رئیس جمهور اشرف غنی در ۲۸ ماه فبروری پیشنهاد گسترده صلح را به طالبان ارائه کرد، تا ۲۰ ماه می و روز‌های بعد از آن، نشان می‌دهند که خوشبینی عطالله سلیم بی‌جا بوده‌است.

نشریه ایروایشیا ریویو هم‌چنان به گزارش دفتر سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان اشاره کرده که در اواخر ماه اپریل به نشر رسیده‌است.

در این گزارش آمده‌است که طالبان تا هنور به‌طور روز افزون قوت می‌گیرند، تقویت می‌یابند و ساحات تحت نفوذ‌ شانرا گسترش می‌دهند.

نویسنده می‌افزاید، در چنین زمان پیشنهاد برای دعوت طالبان به صلح، بی‌پروایی حکومت را در این زمینه نشان می‌دهد.

به باور نویسنده مقاله ایروایشیا ریویو، تجربه‌های گذشته نشان می‌دهند که دهشت افگنان و گروه‌های مسلح هرگز به مذاکرات صلح به نیت خوب نمی‌پیوندند که نفوذ و کنترول‌شان به‌طور فزاینده در حال توسعه باشد.

به گفته نویسنده مقاله، این تلاش رئیس جمهور افغانستان که به تجربه مبارزه با دهشت افگنی در افغانستان و جهان توجه نکرده و به مذاکرات صلح پافشاری می‌کند، به آن ارزیابی طالبان اعتبار می‌دهد که گمان می‌کنند حکومت افغانستان و حمایت بین‌المللی آن در جنگ جاری بازنده هستند.

نویسنده مقاله ایروایشیا ریویو در پایان مقاله خود از اظهارات جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور نقل کرده که می‌گوید:

"پروسه آشتی و مصالحه با طالبان باید از یک موضع قدرت طرح شود، نه از موقف ضعیف."

نشریه با نقل از اظهارات جنرال دوستم می‌نویسد: "ما زمانی با طالبان صلح کرده می‌توانیم که به پیروزی جنگ متعهد بوده و باشیم.

واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست در یک مقاله به فیصله پارلمان جمهوری چک اشاره کرده که پلان حکومت را در مورد افزایش عساکر به شماری از کشور‌ها به شمول افغانستان تأیید کرده‌است.

روزنامه می نویسد؛ بر اساس این پلان، جمهوری چک تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۹۰ عسکر دیگر به افغانستان می‌فرستد.

در حال حاضر ۲۳۰ عسکر جمهوری چک در چوکات مأموریت حمایت قاطع در افغانستان فعالیت می‌کنند.

واشنگتن پُست در ادامه می‌نویسد که این عساکر مطابق مأموریت ناتو، در آموزش، حمایت و مشوره‌دهی نیرو‌های امنیتی افغان، همکاری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG