لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

وزارت دفاع افغانستان خواهان کمک‌های ناتو بعد از سال ۲۰۲۰ نیز شد


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که با توجه به وضعیت در این کشور نیروهای امنیتی افغان به همکاری ناتو فراتر از سال ۲۰۲۰ میلادی نیز نیاز دارند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه « ۱۷ جوزای ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که نیرو های امنیتی و دفاعی افغان در خط مقدم جنگ با تروریستان قرار دارد و نیازمند کمک‌های دوامدار ناتو و امریکا هستند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"اردوی ملی باید بعد از سال ۲۰۲۰ هم کمک‌های ناتو را با خود داشته باشند که ناتو نیز در این نشست روی این موضوع تأکید خواهد کرد، ما از کشورهای عضو ناتو و ایالات متحده امریکا آرزومند هستیم تا با ما در امر مبارزه با تروریزم همکاری بکنند."

این خواست در حالی مطرح می‌شود که نشست وزرای کشورهای عضو ناتو امروز در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار گردید و دو روز ادامه خواهد یافت.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی عمومی ناتو روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که وزرای دفاع ناتو و شرکای‌‌شان در مأموریت حمایت قاطع روز جمعه در باره وضعیت جاری افغانستان گفتگو خواهند کرد.

برعلاوه بحث در باره افزایش نیرو در افغانستان، ادامۀ کمک‌های مالی با نیرو های امنیتی و دفاعی افغان فراتر از سال ۲۰۲۰ میلادی نیز در نشست ناتو مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ادامه کمک‌های مالی با نیرو های امنیتی و دفاعی افغان فراتر از سال ۲۰۲۰ میلادی نیز در نشست ناتو مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در نشست وزرای دفاع ناتو طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان و جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو های بین‌المللی در این کشور نیز اشتراک کرده‌اند.

در این حال مشتاق رحیم از کارشناسان روابط بین‌المللی این نشست ناتو را برای افغانستان بسیار مهم می‌داند.

وی می‌گوید که در این نشست باید به حمایت دوامدار از نیرو های امنیتی و دفاعی افغان تأکید صورت گیرد.

او افزود:

"در این نشست باید تصامیمی اتخاذ گردد که حکومت افغانستان از کمک‌های دراز مدت ناتو اطمینان بدست آورد، کشورهای عضو ناتو همچنان باید آن استراتژی را تعقیب کنند بر اساس آن فشارها بر کشورهای مداخله‌گر منطقه در افغانستان بیشتر شود و راه برای اجماع و همآهنگی منطقه‌ای فراهم گردد."

از سوی هم عبیدالله بارکزی یک عضو ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که ناتو و امریکا در گذشته به تعهدات‌‌شان در قبال این کشور طوری که لازم بود عمل نکرده اند.

وی می‌گوید که در نشست وزرای دفاع کشورهای ناتو باید این موضوع در نظر گرفته شده و با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان کمک‌های همه‌جانبه نظامی صورت گیرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG