لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

بهاوی: از آغاز سال تا کنون ۸۰ قاچاقبر هروئین در میدان‌های هوایی دستگیر شده‌اند


در سال روان ده‌ها تن به اتهام قاچاق مواد مخدر از طریق میدان‌های هوایی کشور به هند و کشورهای عربی دستگیر شده‌اند.

پولیس مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید٬ آن‌ها توانسته اند که از آغاز سال روان میلادی تا حال ۸۰ تن را به اتهام قاچاق بیش از ۸۵ کیلو گرام هیروئین از طریق میدان‌های هوایی افغانستان به خارج از کشور دستگیر کنند.

نظام‌الدین بهاوی مدیر مبارزه علیه مواد مخدر میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در صحبت با رادیو آزادی گفت، شبکه‌های جهانی قاچاق مواد مخدر در این اواخر بیشتر به قاچاق این مواد از طریق میدان‌های هوایی رو آورده‌اند.

آقای بهاوی می‌گوید، شبکه‌های ارتباطی که ارتباط مستقیم با شبکه‌های جهانی قاچاق مواد مخدر دارند، در داخل افغانستان در چندین ولایت جا‌به‌جا شده‌اند.

به‌گفته آقای بهاوی این شبکه‌ها از مجبوریت‌های اقتصادی مردم استفاده کرده، مواد مخدر را توسط آنان به کشورهای مختلف قاچاق می‌کنند.

او افزود:

"زیادتر از ۸۰ تن را دستگیر کردیم. بیشتر آنان مواد مخدر را در بطن‌شان جاسازی می‌کنند و به هند انتقال می‌دهند، اما این دستگیری‌ها تنها به هند نیست، بلکه افرادی را که مواد را به ترکیه و دبی قاچاق می‌کردند نیز دستگیر کردیم و ما کوشش می‌کنیم که افراد اصلی را دستگیر کنیم. امسال چندین عملیات را انجام دادیم که موفق بود و چندی پیش یک باند بزرگ را که شامل چند ولایت بود، رهبری این گروه را دستگیر کردیم."

آقای بهاوی می‌گوید که بیشتر دستگیری‌ها، به ویژه رهبری شبکه‌های قاچاق مواد مخدر در نتیجه انکشاف قضایا در جریان عملیات خاص صورت می‌گیرد و با توجه به افزایش قابل ملاحظه قاچاق از طریق میدان‌های هوایی، آنان دستگیری ۴۰۰ قاچاقبر را تا پایان سال روان هدف تعیین کرده‌اند.

در میان افراد دستگیر شده پنج تن از منسوبین پولیس نیز شامل اند که تسهیلات را برای قاچاقبران مواد مخدر در میدان‌های هوایی فراهم می‌کردند.

مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، افرادی که به دلیل مشکلات اقتصادی در بدل پول به قاچاق مواد مخدر رو آورده‌اند، همکاری آنان در بدل کاهش مدت حبس‌شان بر اساس قانون مبارزه علیه مواد مخدر و کود جزا، با این مرکز کمک کرده است تا موفق به دستگیری رهبری شبکه‌های قاچاق مواد مخدر شوند.

خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، سلسله و ارتباط شبکه‌های قاچاق مواد مخدر از افغانستان تا کشورهای جنوب آسیا و حتی اروپا و امریکا می‌رسد.

خالد مؤحد
خالد مؤحد

او افزود:

"این شبکه‌ها شناسایی شدند و علاوه بر دستیگری اعضای آن در کابل، بعد از انکشاف قضایا در مرکز عدلی و قضایی رهبری پنج شبکه در کابل و ولایات دستگیر شدند، اما متأسفانه هنوز هم این مشکل جدی است. مواد مخدر از افغانستان به هند و از طریق هند اول به اندونیزیا و مالیزیا قاچاق می‌شود و از آنجا از طریق بحر به مارکیت‌های جهانی و کشورهای مورد تقاضا در اروپا، کشورهای عربی و کشورهای امریکایی انتقال می‌دهند."

چندی پیش به دلیل افزایش قاچاق مواد مخدر از طریق میدان هوایی هرات به هند، پروازهای مستقیم از طریق این میدان به دهلی متوقف شد، اما در هفته‌های اخیر از سر گرفته شده است.

اداره‌های مبارزه علیه مواد مخدر دولت افغانستان می‌گویند، هرچند آنان وسایل پیشرفته و آموزش‌های کافی را در بخش شناسایی و دستگیری قاچاقبران در میدان‌های هوایی فرا گرفته‌اند، اما قاچاقبران هم‌زمان از چندین شیوه برای انتقال مواد مخدر از این طریق استفاده می‌کنند.​

برای شنیدن این گزارش روی لینک زیر کلیک نمایید!

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:56 0:00
لینک مستقیم

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG