لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

قدرت‌های غربی پیشنهاد ترمپ در مورد پیوستن مجدد روسیه با "G7" را رد کردند


قدرت‌های غربی پیشنهاد رئیس جمهور امریکا را که روسیه دوباره با هفت کشور صنعتی جهان همراه شود، رد کردند.

صدراعظم جرمنی انگلا مرکل گفته است تا زمانی که در بحران شرق اوکراین پیشرفتی حاصل نشده شامل شدن روسیه در گروه جی هفت امکان پذیر نیست.

به گفته خانم مرکل ممالک اتحادیه اروپا که چهار کشور آن جز جی هفت می‌باشند قبل از اجلاس هفت کشور در کانادا موافقه کردند تا زمانی‌که در بحران اوکراین پیشرفت چشم گیر حاصل نشده، داخل شدن روسیه به این گروه واقع نخواهد شد.

انگلا مرکل
انگلا مرکل

اجلاس سران هفت کشور بزرگ صناعتی جهان جی هفت دیروز در کیوبیک کانادا شروع شده و امروز هم دوام خواهد کرد.

روسیه چهار سال پیش بعد از آن‌که منطقه کریمیا را با خاک خود الحاق کرد و شعله جنگ را در شرق اوکراین روشن نمود از گروه کشورهای بزرک صنعتی جهان اخراج شد.

در جنگ‌ها در شرق اوکراین تا حال بیش از ۱۰۳۰۰ نفر کشته شده اند.

اما در حالی که صدراعظم جرمنی با دعوت روسیه به این گروه مخالفت می‌کند، صدر اعظم ایتالیا جوسیپه کونته در تویتر خود پیشنهاد رئیس ترمپ را انعکاس داده‌است.

صدر اعظم کانادا جستین ترودو که کشورش میزبان اجلاس کنونی سران گروه جی هفت می باشد از این پیشنهاد رئیس جمهور ترمپ اظهار نارضایتی کرده‌است.

کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا اظهار داشت روسیه واضح ساخت که هیچ علاقه برای رفتار در چهارچوب ارزش‌های دموکراسی غرب ندارد.

وزیر خارجه کانادا
وزیر خارجه کانادا

او افزد با در نظرداشت چنین رفتار روسیه هیچ دلیلی وجود ندارد که روسیه دوبار به گروه جی هفت برگردد.

دیگر متحدین امریکا در گروه جی هفت هم عدم رضایت خود را با این پیشنهاد رئیس جمهور ترمپ نشان دادند.

بسیار اعضای کانگرس امریکا از حزب جمهوریخواه و حزب دموکرات از تغییر مسیر رئیس جمهور ترمپ در رابطه با تجارت بین المللی و نظم جهانی اظهار نگرانی کرده‌اند.

رهبر دموکرات‌ها در سنات چک شامر می‌گوید آن‌ها می‌خواهند که رئیس جمهور امریکا بین متحدین و مخالفین تفکیک کند.

سناتور جمهوریخواه بن ساس اظهار داشت رئیس جمهور ترمپ باید بداند که پوتین دوست امریکا نیست و رفیق رئیس جمهور امریکا هم نمی‌باشد.

او افزود پوتین یک رهبر مستبد می‌باشد که مانند دوران شوروی حاکمیت می کند و یک جنگ سری را با امریکا شروع کرده و رهبران امریکا هم باید عمل بالمثل نشان بدهند.

XS
SM
MD
LG