لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

تحقیق: ۶۴ درصد‌ افغان‌ها آماده اشتراک در انتخابات پیشرو اند


نتیجه یک تحقیق تازه که از سوی مؤسسه رسانه‌ای سلام افغانستان انجام شده نشان می‌دهد که اکثریت مردم این کشور برای اشتراک در انتخابات آماده‌گی دارند.

مؤسسه رسانه‌ای سلام افغانستان در یک تحقیق تازه با ۵۱۶۰ شهروند افغان در باره انتخابات مصاحبه کرده که ۶۴ درصد‌ شان گفته اند، در انتخابات پیشرو اشتراک خواهند کرد.

اعضای گروه تحقیق این مؤسسه روز پنجشنبه «۲۴ جوزای ۱۳۹۷» در یک نشست خبری اعلام کردند که ۶۲ درصد این مصاحبه شونده‌گان گفته اند به این دلیل در انتخابات اشتراک می‌کنند که چاره‌ای جز اشتراک در انتخابات ندارند.

اقبال برزگر یک عضو این گروه گفت، این تحقیق در ۳۴ ولایت افغانستان انجام شده‌است.

آقای برزگر افزود:

"آمار را که به دست آوردیم اکثریت مصاحبه شونده‌گان گفته اند که در انتخابات پیشرو اشتراک می‌کنیم و درصدی باقی مانده گفته اند که در این روند اشتراک نمی‌کنیم."

به‌گفته آقای برزگر در این تحقیق شمار محدود زنان یعنی ۱۴ درصد اشتراک کرده‌اند.

برزگر می‌گوید، محدودیت و چالش‌های اجتماعی عامل اصلی کم‌رنگ بودن حضور زنان در این تحقیق است.

این تحقیق در حالی انجام می‌شود که اخیراً روند ثبت‌نام کاندیدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به پایان رسیده است.

همچنان روند ثبت‌نام رأی دهنده‌گان در مراکز ولایات و ولسوالی‌ها نیز به پایان رسیده است.

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در ۲۸ میزان امسال برگزار شود.

به‌گفته مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات رقم ثبت‌نام کننده‌گان برای رأی‌دهی در این انتخابات به بیش از ۶ میلیون تن رسیده اند.

پیش از این نگرانی‌ها نسبت به حضور کمرنگ مردم برای ثبت‌نام موجود بود، اما مؤسسه رسانه‌ای سلام افغانستان در تحقیق تازه‌اش گفته است، هنوز هم مردم باورمندی کامل نسبت به انتخابات ندارند.

به‌گفته مسئولان این مؤسسه، حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات باید اعتماد مردم را نسبت به این روند بیشتر جلب کند.

در همین حال یوسف رشید رئیس اجرائیوی مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات باید به آماده‌گی های مردم برای اشتراک در انتخابات احترام بگذارد.

رشید می‌گوید، این سروی نشان می‌دهد که با وجود مشکلات در انتخابات دوره‌های گذشته هنوز هم مردم نسبت به این روند امیدوار اند.

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"خواست ما از کمیسیون مستقل انتخابات این است که از این نظریات نیک مردم در این سروی استفاده کند و برای حفاظت رأی مردم تلاش کنند و در این قسمت کوشش کنند که شفافیت در کار شان موجود باشد."

کمیسیون مستقل انتخابات نیز بارها گفته است، برای حفاظت رأی مردم و شفافیت انتخابات تلاش خواهد شد.

اما رئیس اجرائیوی مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، اگر انتخابات پیشرو شفاف برگزار نشود، مردم در انتخابات‌های بعدی کمتر سهم خواهند گرفت.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG