لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

اشرف غنی: رهبری طالبان باید بخاطر صلح دوامدار به اراده ملت لبیک گوید


رئیس جمهور غنی می‌گوید، در باره پروسه صلح حمایت قاطع مردم و اجماع ملی موجود بوده و ملت به هر قیمت آماده‌است تا به حمایت از صلح ادامه دهد.

آقای غنی پس از ادای نماز عید در ارگ در پیام خود یک بار دیگر طالبان را به صلح دعوت کرده گفت، برای گفتگو‌های بین‌الافغانی با وساطت علمای دین آماده‌است.

"به رهبری طالبان صدا می‌زنم که به اراده ملت برای صلح واقعی و دوامدار لبیک بگوید و در روشنایی ارزش‌های ملی و اسلامی به پیشنهادات اخیر علمای دین آماده‌گی نشان دهد، برای صلح بین‌الافغانی با وساطت علما ما آماده هستیم و می‌خواهیم که مالکیت صلح با ملت باشد."

اخیراً بیش از دو هزار عالم دین در یک نشست در کابل جنگ جاری در افغانستان را ناروا خوانده و از دو طرف دخیل در جنگ خواستند تا آتش‌بس کنند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان این پیشنهاد علما را پذیرفت و هشت روز آتش‌بس اعلام کرد.

این آتش بس از ۲۷ رمضان الی پنجم عید اعلان شده‌است.

در اعلامیه ریاست جمهوری آمده‌است، داعش و القاعده از این آتش‌بس مستثنی اند.

پس از آن گروه طالبان نیز در سه روز عید آتش‌بس اعلام کرد.

در کنار شورای عالی صلح، گروه‌های سیاسی و مردم عام، امریکا، ناتو، روسیه و برخی کشور‌های دیگر نیز از اعلام آتش‌بس استقبال کرده و آنرا برای صلح دایمی در افغانستان مهم خواندند.

محمد اشرف غنی در پیام عیدی خود گفت، از نیمه شب گذشته تا حال نیرو‌های امنیتی افغان و طالبان آتش‌بس را مراعات کرده‌اند.

وی افزود:

"از ساعت ۱۲ شب گذشته تاکنون در سرتاسر افغانستان آتش‌بس عملی شده‌است، در تاریخ کنونی افغانستان این اولین آتش‌بس است و آنرا برای مردم افغانستان مبارکباد می‌گویم، امیدواری این است که این آتش‌بس دوام کند و خون افغان‌های مسلمان ریختانده نشود."

از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون که جنگ علیه تروریزم در افغانستان به رهبری امریکا آغاز شده این اولین باری است که میان طالبان مسلح و حکومت افغانستان آتش‌بس اعلام شده‌است.

محمد اشرف غنی در کنار مبارکباد گویی این آتش‌بس گفت، میلیون‌ها افغان از این آتش‌بس حمایت کرده‌اند.

مردم عام این آتش‌بس را استقبال کرده و از هر دو طرف دخیل در جنگ خواسته‌اند تا این آتش‌بس را تمدید کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG