لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۱۲

وزارت دفاع: آتش بس به صورت کامل آن در تمام کشور تا حال مراعات شده‌است


وزارت دفاع افغانستان و شماری از مسئولین شوراهای ولایتی برخی از ولایات کشور می‌گویند که تا حال آتش بس در تمام کشور به صورت کامل آن مراعات شده‌است و در تعدادی از ولایات نیروهای امنیتی با طالبان مسلح احوال پرسی نیز کرده‌اند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت که هر دو جانب تاکنون به تعهد شان در خصوص آتش بس متعهد مانده اند و توقع دارد که این روند ادامه پیدا کند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"آتش بس به صورت کامل آن تا حال مراعات شده‌است و ما امیدواریم که این آتش بس در آینده نیز تاثیر دوامدار داشته باشد و در افغانستان صلح وثبات تامین شود."

آقای رادمنش می‌گوید که در ولایات غزنی، لوگر، فراه، بادغیس، و شماری دیگر از ولایات کشور نیرو های افغان با جنگجویان طالب احوال پرسی و عید مبارکی کرده‌اند.

به اساس برخی از گزارش‌ها طالبان مسلح در کنار عید مبارکی با نیرو های امنیتی حتی نماز عید را در مساجد جامع یکجا ادا کرده‌اند.

در همین حال امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی و طالبان مسلح در شهر کندز یکجا نشسته و باهم عید مبارکی کرده اند.

آقای ولی می‌گوید که هر چند طالبان مسلح به گونه رسمی در مورد ادامه آتش بس چیزی نگفته اند اما به گفته وی در جلسات و نشست ها میان خود شان آرزوی دوامدار شدن آتش بس را کرده‌اند.

درین حال عبدالولی وکیل معاون شورای ولایتی لوگر به رادیو آزادی گفت که در ولسوالی ازره این ولایت مسولان محلی، امنیتی، و نیروهای دفاعی و امنیتی با طالبان جمع شده و مشترکاً عید را تجلیل کرده و خواستار دوامدار شدن آتش بس استند.

عبدلولي وکیل
عبدلولي وکیل

او افزود:

"همین حالا مسئولین حکومتی، و طالبان به یک موتر نشسته و در ولسوالی ازره روان استند، مسئولان امنیت ملی، مسئولان قوماندانی، مسئولان اردوی ملی و رهبران طالبان مشترکاً پیام صلح و امن را سر می‌دهند."

این در حالیست که به اساس آتش بس اعلام شده ازسوی حکومت طالبان مسلح نیز تمام عملیات های نظامی شان را تا سوم عید متوقف ساخته اند.

همچنان برای طالبان این اعلام نیز از سوی حکومت صورت گرفته است که می‌توانند در روزهای عید در مناطق تحت کنترول حکومت آمده و با خانواده های شان عید مبارکی کنند.

همچنان محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در پیام عیدی‌اش یکبار دیگر روی آتش بس برای تامین صلح تاکید کرد.

ادای نماز عید قربان در ارگ و پیام اشرف غنی به پاکستان و طالبان!
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:53 0:00

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور روز جمعه پس ادای نماز عید سعید فطر در ارگ ریاست جمهوری یکبار دیگر طالبان مسلح را به صلح دعوت کرده و گفت که به وساطت علمای دین برای گفتگوهای بین الافغانی آماده است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG