لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۴۶

قوماندانی امنیه کابل: به اساس آتش بس شماری از طالبان امروز داخل کابل شدند


قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که به اساس آتش بس که میان حکومت و طالبان مسلح صورت گرفته شماری از طالبان امروز داخل شهر کابل شدند.

قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که شماری از طالبان مسلح پس از تسلیم دهی سلاح‌های شان در دروازه‌های کابل از راه حوزه هشتم و منطقه چوک ارغندی داخل شهر کابل شده‌اند.

حشمت الله ستانکزی سخنگوی این قوماندانی روز شنبه به رادیو آزادی گفت که به اساس آتش بس که میان دو طرف صورت گرفته برای آنان اجازه داخل شدن به شهر کابل داده شده‌است.

حشمت ستانکزی
حشمت ستانکزی

او افزود:

"مسئولان محلی در شماری زیاد از ولایت های کشور با رهبران طالب دید و بازدید کرده‌اند و عید را مشترکاً تجلیل کرده‌اند، شماری از طالبان که سلاح شان در دروازه های کابل از نزد آنان تسلیم گرفته شده‌است، از راه ارغندی و مربوطات حوزه هشتم داخل شهرکابل شده اند، ما تدابیر خود را داریم و کدام مشکل جدی وجود ندارد و آنان خاص به اساس فیصله آتش بس داخل شهر شده‌اند."

این در حالیست که وزارت دفاع افغانستان نیز به رادیو آزادی گفت که در ولایات غزنی، لوگر، فراه، بادغیس، و شماری دیگر از ولایات کشور نیروهای افغان با جنگجویان طالب احوال پرسی وعید مبارکی کرده اند.

به اساس برخی از گزارش‌ها طالبان مسلح در کنارعید مبارکی با نیروهای امنیتی حتی نمازعید را در مساجد جامع یکجا ادا کرده‌اند.

در همین حال امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی و طالبان مسلح در شهر کندز یکجا نشسته و باهم عید مبارکی کرده‌اند.

درین حال عبدالولی وکیل معاون شورای ولایتی لوگر به رادیو آزادی گفت که در ولسوالی ازره این ولایت مسئولان محلی، امنیتی، و نیروهای دفاعی و امنیتی با طالبان جمع شده و مشترکاً عید را تجلیل کرده و خواستار دوامدار شدن آتش بس استند.

عبدلولي وکیل
عبدلولي وکیل

او افزود:

"همین حالا مسئولین حکومتی، و طالبان به یک موتر نشسته و در ولسوالی ازره روان استند، مسئولان امنیت ملی، مسئولان قوماندانی، مسئولان اردوی ملی و رهبران طالبان مشترکاً پیام صلح و امن را سر می‌دهند."

این در حالیست که به اساس آتش بس اعلام شده از سوی حکومت طالبان مسلح نیز تمام عملیات های نظامی شان را تا سوم عید متوقف ساخته اند.

همچنان برای طالبان این اعلام نیز از سوی حکومت صورت گرفته است که میتوانند در روزهای عید در مناطق تحت کنترول حکومت آمده و با خانواده های شان عید مبارکی کنند.

در این حال یونس فکور کارشناس مسایل سیاسی افغان میگوید که داخل شدن شماری از طالبان در مناطق تحت حاکمیت دولت یک کار تصادفی نه بلکه نتیجه گفتگوهای پنهانی میان دوطرف میباشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG