لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۱

تقاضای پناهنده‌گی در ۲۸ کشور اتحادیه اروپا ۴۴ درصد کاهش یافته‌است


اتحادیه اروپا در یک گزارش تازه می‌گوید در شمار پناهجویان در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال پیشتر از آن، ۴۴ درصد کاهش آماده‌است.

اداره حمایت از پناهجویان در اروپا، در گزارش تازه‌اش می‌گوید شمار کسانی‌که به شمول ناروی و سویدن، در ۲۸ کشور اتحادیه اروپا در جریان پارسال درخواست پناهنده‌گی داده‌اند، در مقایسه با سال ۲۰۱۶ تقریباً به نیم رسیده‌است.

در گزارش آمده‌است؛ در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۱.۳ میلیون تن به عنوان پناهنده ثبت شدند اما در سال ۲۰۱۷ این شمار تا ۷۳۰ هزار تن کاهش یافته که در مجموع این ارقام حدود ۴۴ درصد تقلیل را نشان می‌دهد.

مارگارییت شیناس سخنگوی کمیسیون اروپایی روز دوشنبه «۱۸ جون ۲۰۱۸» در بروکسل گفت، کاهش در شمار پناهجویان در ۴ ماه نخست سال ۲۰۱۸ نیز وجود داشته‌است.

مارگارییت شیناس سخنگوی کمیسیون اروپایی
مارگارییت شیناس سخنگوی کمیسیون اروپایی

وی گفت:

"در سال ۲۰۱۷، در مجموع ۷۲۸۴۷۰ تن برای درخواست مصونیت بین‌المللی به اتحادیه اروپا آماده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۶، ۴۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. دومین سال است که کاهش دیده می‌شود. در ۴ ماه نخست سال ۲۰۱۸ نیز این روند ادامه داشته‌است."

در گزارش اتحادیه اروپا هم‌چنان آمده که بیشترین بخش پناهجویان را شهروندان چند کشور مشخص تشکیل می‌دهند که به صورت پیهم به اروپا سرازیر شده‌اند.

سوریه در صدر این جدول قرار دارد و شمار عمومی پناهجویان این کشور در اروپا، حدود ۱۵ درصد خوانده شده‌است.

به دنبال آن شهروندان عراق و افغانستان با ۷- ۷ درصد پناهجو در جایگاه دوم، پاکستانی‌ها با ۴ درصد پناهجو در ردیف سوم و ایرانی‌ها با ۳ درصد در جای چهارم قرار دارند.

در گزارش اداره حامی پناهجویان در اروپا آمده که شمار پناهجویان از افغانستان در سال ۲۰۱۶ به ۱۹۰ هزار تن می‌رسید که در سال ۲۰۱۷ تا ۵۰ هزار کاهش یافت.

شمار پاکستانی‌ها هم که دو سال پیش تا مرز ۵۰ هزار می‌رسید، در سال ۲۰۱۷ به ۳۲ هزار تن رسیده و از ایرانی‌ها هم پارسال تا ۱۹ هزار پناهجو بوده در حالی‌که در سال ۲۰۱۶ به حدود ۴۲ هزار تن می‌رسید.

پناهجویان سوریه هم در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰۸ هزار تن خوانده شده‌اند در حالی‌که شمار آن‌ها در سال پیشتر از آن به ۳۴۲ هزار تن می‌رسید.

گزارش در مورد پناهجویان در حالی نشر شده که اتحادیه اروپا سرگرم مبازره با بحران پناهجویی است.

با این همه، شهروندان کشور‌های شرق میانه، شمال افریقا و برخی مناطق دیگر، بنابر جنگ‌ها و مشکلات اقتصادی، رخ به سوی اروپا کرده‌اند تا به یک زنده‌گی مرفه دست یابند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG