لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

ویسا: به احساسات مردم در ۳ روز آتش‌بس که پیام بزرگ داشت باید توجه شود


روزنامه‌های چاپ امروز کابل باز هم بیشتری مطالب و تبصره‌های خود را به بحث‌ها در باره آتش‌بس و صلح میان حکومت و طالبان مسلح اختصاص داده‌اند.

ویسا

روزنامه ویسا نوشته‌است که احساسات مردم در سه روز آتش‌بس پیام بزرگی بود که باید جهانیان و طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان به آن توجه کنند.

روزنامه نوشته که مردم با یک صدا از آتش‌بس حمایت کردند و این را نشان دادند که جنگ جاری در افغانستان خلاف آرمان‌های آنان است و باید به آن نقطه پایان گذاشته شود.

به گفته روزنامه در این جریان امیدواری دیگری که به میان آمد این بود که از حرکت‌های معقول صلح اگر در کشور صورت می‌گیرد مردم به شدت پشتیبانی می‌کنند.

روزنامه در اخیر به مخالفان صلح هشدار داده که مانند سلمان رشدی رانده خواهند شد و توانایی رویا رویی با ملت را نخواهند داشت.

دنیا

روزنامه دنیا نوشته که استقبال و حمایت بی‌سابقه مردم از کاروان صلح هلمندیان نشان دهنده آن است که مردم از جنگ خسته‌اند و صلح می‌خواهند.

اما روزنامه نوشته در حالی‌که مردم با همآهنگی کامل صدای صلح را بلند کرده‌اند حکومت با آنان برخورد سیاسی کرده و در باره پروسه صلح برای‌شان معلومات لازم نمی‌دهد.

به گفته روزنامه در گزارش‌های رسانه‌ها به این موضوع اشاره شده که مذاکرات پنهانی با طالبان جریان دارند اما حکومت نمی‌خواهد که جزئیات آنرا با ملت در میان بگذارد.

به نوشته روزنامه، حالا وقت آن فرا رسیده که حکومت روند صلح را سیاسی نسازد و گفتگوها با طالبان را در مشوره با مردم به پیش ببرد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته‌است، هر چند طالبان خواست حکومت مبنی بر تمدید آتش‌بس را نپذیرفتند اما حکومت مطابق خواست مردم به تمدید آن متعهد است.

روزنامه می‌گوید، پس از تجربه موفق آتش‌بس که هزاران تن از طالبان به شهر آمدند، رئیس جمهور می‌خواست که از این حرکت برای تسریع پروسه صلح استفاده کند اما روزنامه می‌گوید که چنین نشد.

روزنامه نوشته که طالبان خواست‌های مردم و جهانیان را در نظر نگرفتند و دوباره به جنگ روی آوردند.

به باور روزنامه، طالبان حالا هم باید آتش‌بس را تمدید کنند بخاطری‌که این اقدام برای موفقیت پروسه صلح بسیار مهم است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی به نقل از یکی از اعضای کاروان صلح هلمندیان نوشته که در راه آمدن به کابل از چندین ساحه زیر نفوذ طالبان گذشتند و برخی از جنگجویان طالب به آنان گفتند که دیگر از جنگ خسته‌اند و نمی‌توانند زیر قومانده کسانی باشند که از آنان شناخت ندارند.

به گفته روزنامه، تعداد اعضای کاروان صلح در نخست ۷ تن بودند اما هنگامی که به کابل رسیدند تعداد‌ شان به ۷۷ تن رسید.

انیس

روزنامه دولتی انیس از مردم خواسته که با کاروان صلح هلمندیان یکجا شده و با این اقدام آتش‌بس مؤقت در افغانستان را به آتش‌بس دایمی مبدل سازند.

روزنامه می‌گوید، هر چند برخی گروه‌ها به تحریک بیگانه‌ها زمینه ادامه جنگ در این کشور را فراهم می‌سازد اما روزنامه نوشته که حالا نسبت به هر زمان دیگر اراده حکومت و مردم برای تأمین صلح تقویت شده و این قابل قدر است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG