لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

دونالد ترمپ دستور ایجاد نیروی فضایی را داد


رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا تعهد کرده‌است که سلطه کشورش در فضا را حفظ کند و از همین رو به پنتاگون یا وزارت دفاع آن کشور دستور ایجاد نیروی فضایی را داد.

دونالد ترمپ دیروز در هنگام امضای فرمان سیاست‌های جدید فضایی امریکا با بیان این‌که کشورش باید بر فضا سلطه داشته باشد گفت:

"من در حال حاضر به وزارت دفاع و پنتاگون دستور می‌دهم تا بلافاصله اقدامات لازم را برای ایجاد نیروی فضایی به عنوان شاخه ششم نیرو های مسلح امریکا روی دست گیرند، این یک اقدام بزرگ است و فصد داریم تا هم نیروی هوایی داشته باشد و هم فضایی، مجزا از هم اما برابر."

به گفته رئیس جمهور امریکا، چین، روسیه و کشورهای پیشرفته دیگر در رقابت برای کشف مهتاب، مریخ و دیگر سیارات پیشرفت کرده‌اند و او نمی‌خواهد دیگر کشورها از امریکا درین راستا سبقت بگیرند.

رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا پیش از این نیز پیشنهاد تشکیل یک واحد فضایی مستقل که بخش‌‌های مانند آنچه نیروهای هوایی، دریایی و زمینی اردو را در بر دارد، مطرح کرده بود.

در طرحی که دیروز از سوی دونالد ترمپ معرفی شد، وزارت دفاع تحت نظارت جنرال جوزف دانفورد لوی درستیز نیروهای مسلح ایالات متحده مامور تشکیل این نیرو، به عنوان ششمین نیروی مسلح آمریکا، خواهد بود.

این طرح نیاز به تأیید کانگرس امریکا را دارد.

نیروهای مسلح امریکا، علاوه بر سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی، شامل تفنگداران دریایی و گارد ساحلی نیز می‌‌شوند.

ناسا یا اداره فضایی ایالات متحدۀ امریکا برای توسعه قابلیت‌های جدید فضایی با شرکت‌های خصوصی فضایی مانند، SpaceXو Orbital ATK کار می‌کند.

ناسا در حال حاضر برای انتقال گارگو به ایستگاه فضایی بین‌المللی به شرکتSpaceXپول می‌پردازد و قرار است شرکت بوئینگ سال بعد مأموریت منظم اش را در مدار نزدیک به زمین آغاز کند.

دونالد ترمپ گفته‌است که حکومت او از صنایع فضایی تجاری که هنوز نو ظهور است حمایت می‌‌کند که بر اساس آن به پولدارهای امریکایی اجازه دهد از خاک امریکا راکت‌‌های شان را به فضا بفرستند.

رئیس جمهور امریکا هم‌چنان گفته‌است که پس از سال ۲۰۲۵ میلادی می‌خواهد ایستگاه فضایی را خصوصی سازد، طرحی‌که در کانگرس امریکا بحث برانگیز است و بر اساس آن واشنگتن می‌تواند روی برنامه "ناسا" برای بازگشت فضانوردان به مهتاب و در نهایت به مریخ پول بیشتر را به مصرف برساند.

دونالد ترمپ در ۱۸ ماه جون گفت که این بار امریکا می‌تواند حضور دوامدار در مهتاب داشته باشد.

امریکا در سال ۱۹۶۹ میلادی پس از فرود آمدن در مهتاب سلطه اش را در فضا کسب کرد، چین اخیراً پیشرفت چشم‌گیری داشته و روسیه که در دهه ۱۹۵۰ پیشرفته ترین برنامه فضایی جهان را داشت در این اواخر بنابر کمبود بودیجه فعالیت‌های فضایی اش را کاهش داده‌است.

XS
SM
MD
LG