لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

دنیا: پاکستان تلاش دارد قسمتی از خاک افغانستان را تحت مالکیت اش قرار دهد


روزنامه های چاپ امروز کابل روی تصمیم در مود خط دیورند، سفر هیئت امنیتی افغانستان به پاکستان و صلح و آتش‌بس بیشتر پرداخته‌اند.

دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش نوشته که گزارش‌های نشر شده که گویا حکومت وحدت ملی قسمتی از خاک افغانستان را به گونه سری در یک معامله مخفی به پاکستان واگذار نموده‌است و خط دیورند را به مثابه سرحد میان دو کشور قبول نموده‌است.

در سرمقاله هم‌چنان آمده‌است که این بحث بعد از سفر هیئت امنیتی افغانستان به پاکستان مطرح گردیده‌است و گفته شده که این موضوع از گذشته‌ها مورد بحث قرار داشت.

در سرمقاله گفته شده که مقامات پاکستان تعهد نموده‌اند که در مقابل به رسمیت شناختن خط دیورند، پاکستان در پروسه صلح افغانستان همکاری می‌نماید.

نویسنده نوشته که شورای امنیت ملی این موضوع را رد نموده‌است ولی به باور نویسنده پاکستان از ضعف حکومت افغانستان استفاده می‌نماید و تلاش دارد تا قسمتی از خاک این کشور را به گونه غیر قانونی تحت مالکیت خودش قرار بدهد.

در اخیر سرمقاله گفته شده که اگر حکومت‌های هر دو کشور این تصمیم را گرفته باشند، برای مردم افغانستان این تصمیم قابل قبول نخواهد بود.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته که وضاحت شورای امنیت جوابگوی تمام شک‌ها و اقدامات عملی که در مناطق قبایلی در جریان چهار سال گذشته از سوی پاکستان صورت می‌گیرد، نیست.

نویسنده نوشته، صحبت‌هایی‌که در مورد پلان عمل صورت گرفته و رسانه‌های پاکستان هم گزارش داده‌اند در یک مادۀ از این پلان خط فرضی به شکل نوشته شده که سرحد رسمی معنی می‌دهد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش در مورد پروسه صلح نوشته‌است و گفته شده که برای جنگ در افغانستان هیچ بهانه وجود ندارد. به باور سرمقاله نویس، زمانی‌که سه هزار عالم دین جنگ در افغانستان را ناروا دانستند و حکومت افغانستان هم از ۲۷ ماه رمضان آتش‌بس اعلام کرد دلیل برای جنگ وجود ندارد.

در سرمقاله نوشته شده، حالا که طالبان تصمیم نمی‌گیرند که به آتش‌بس ادامه بدهند و به جنگ نقطه پایان بگذارند، عالمان دین باید فتوای دیگر صادر نمایند.

روزنامه تأکید نموده که وقت بسیار خوب برای صلح مساعد شده و باید از این فرصت استفاده صورت بگیرد.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در یک مطلب‌اش نوشته که روسیه و کشورهای آسیای میانه از پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کنند.

روزنامه نوشته، در نشستی‌که روز چهارشنبه هفته گذشته در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شده بود و حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی نیز در آن اشتراک داشت، روسیه، ازبکستان، تاجکستان، قزاقستان، و قرغزستان از آتش‌بس و پروسه صلح در افغانستان حمایت کردند.

XS
SM
MD
LG