لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

ولسی جرگه: پروسه صلح با جزئیات گنگ قابل قبول ما نیست


در حالی‌که بیشتری بحث‌ها در این روزها در افغانستان متمرکز به پروسه صلح است، ولسی جرگه می‌گوید که این پروسه پهلوهای تاریک و مبهم نیز دارد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه می‌گوید که پروسه صلح باید شفاف و روشن باشد و در رابطه به پیشرفت‌ها در این زمینه مردم بخصوص نماینده‌های آنان در شورای ملی آگاهی داشته باشند.

آقای ابراهیمی روز شنبه «۲ سرطان ۱۳۹۷» در نشست عمومی ولسی جرگه گفت که صلح از خواسته‌های همه مردم افغانستان است و در این باره باید هیچ چیز پنهان نباشد:

عبدالرؤف ابراهیمی
عبدالرؤف ابراهیمی

وی می‌گوید:

"صلح را یک ضرورت اساسی مردم افغانستان می‌دانیم اما در عین حال صلح که گنگ باشد و جزئیات آن از مردم افغانستان پنهاد باشد آنرا قطعاً قبول کرده نمی‌توانیم، ما مسئولان شورای عالی صلح را در یکی از جلسات در داخل تالار دعوت می‌کنیم تا از آنان پرسان کنیم که صلح در کدام حالت قرار دارد."

این سخنان در حالی بیان می‌شوند که تلاش‌های صلح خواهی در این اواخر افزایش یافته و حتی محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور گفته که حاضر است در هر جای که رهبر طالبان خواسته باشد با وی مذاکره کند.

از سوی هم مقامات ولایت پکتیا گفته‌اند که تلاش می‌شود تا این ولایت به هدف گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان مسلح منحیث منطقه امن اعلام گردد.

جنت گل منگل از رؤسای قومی پکتیا به رادیو آزادی گفت که در این مورد گفتگوها میان رؤسای قومی و باشنده‌های ولسوالی‌های این ولایت آغاز شده‌است.

عبدالولی سهی معاون والی پکتیا نیز به رادیو آزادی گفت که خوشبینی‌ها در این زمینه وجود دارد اما وی تأکید کرد که این به معنی سپردن این ولایت به طالبان مسلح نیست.

در این حال سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که در بسته پیشنهادی صلح حکومت برای طالبان چیزی بنام ایجاد منطقه امن وجود ندارد.

وی در عین حال گفت که در پروسه صلح هیچ ابهامی دیده نمی‌شود و همه چیز روشن و آشکارا است:

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

"اگر موضوع گنگ می‌بود مردم افغانستان با ما همصدا نمی‌بودند، زمانی‌که مردم افغانستان در همه نقاط این کشور از صلح صدا می‌زنند و از صلح یاد می‌کنند پس نشان دهنده حمایت آنان است، هر قدمی که در رابطه به پروسه صلح برداشته می‌شود از طریق رسانه‌ها با ملت بزرگ افغان شریک ساخته می‌شود، در این مورد مردم تصمیم می‌گیرند و ما مطابق تصمیم آنان عمل می‌کنیم."

اعضای ولسی جرگه هفته گذشته نیز در مورد پروسه صلح بحث‌های را مطرح کردند و تصمیم گرفتند تا طرحی را در این زمینه به حکومت و شورای عالی صلح افغانستان بسپارند.

هر چند امیدواری‌ها برای آتش‌بس و آغاز گفتگو میان حکومت و طالبان در این اواخر بیشتر شده اما تأکید بر این نیز می‌شود که در این پروسه باید دقت و عدالت کامل در نظر گرفته شود.

نسیم شفق

مرتبط

XS
SM
MD
LG