لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در برخی از روزنامه‌های جهان!


دیلی بِست

نشریه دیلی بِست در شماره اخیر خود مقاله را در مورد آتش‌بس در افغانستان به نشر رسانده و در قسمتی از آن می‌نویسد؛ جنگ در افغانستان پس از آتش‌بس از جانب حکومت و طالبان افغان، در یک زمانی کوتاه متوقف شد.

در این روزها هزاران جنگجوی طالبان در کابل کندز، غزنی و سایر ولایات داخل شهر‌ها شدند، تعدادی از آن‌ها با عساکر و نیرو‌های امنیتی افغان عکس گرفتند و عدۀ هم به یکدیگر گل‌ها تحفه دادند.

اما بر اساس مقاله نشریه دیلی بِست، با وجود این همه طالبان مسلح آتش‌بس سه روزه‌شان را تمدید نکردند و تنها در ولایت بادغیس در یک حمله بر نیرو‌های امنیتی افغان ۳۰ تن آن‌ها را کشتند.

دیلی بِست در ادامه مقاله به نقل از یک گزارش اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می‌نویسد، طالبان تا ۳۱ ماه جنوری امسال ۱۴ اعشاریه ۵ درصد ولسوالی‌های افغانستان را تحت کنترول و یا نفوذ خود داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، نفوذ و کنترول طالبان بالای ولسوالی‌ها در افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی تنها ۹ درصد را تشکیل می‌داد.

نویسنده مقاله دیلی بِست در قسمتی این مقاله پیشنهاد می‌کند که ناتو باید افغانان را بگذارد که تا حد ممکن در تأمین امنیت و حکومتدار کشور‌ شان تلاش کنند.

نویسنده می‌افزاید، افغان‌ها باید ساختار اجتماعی‌شانرا با ثبات، حکومت، اردو، و پولیس خود را تشکیل و اصلاحات در آن به میان آورند.

نشنل انترست

نشریه امریکایی نشنل انترست هم روی همین موضوع مقالۀ را تحت عنوان این‌که:

"به نظر می‌رسد حکومت و طالبان افغان برای پایان جنگ ۱۷ ساله در این کشور تلاش می‌کنند" به نشر رسانده‌است.

نشریه در آغاز این مقاله از مسئله آتش‌بس از سوی رئیس جمهور و طالبان یاد کرده که عدۀ از افغان‌ها از آن استقبال و تعدادی هم انتقاد کرده‌اند.

نشریه می‌نویسد، عدۀ از تحلیلگران و مقام‌های حکومت سابق پیشنهاد آتش‌بس را یک تجربه نا مناسب خوانده‌اند.

نشریه نشنل انترست می‌نویسد، رعایت آتش‌بس سه روزه طالبان در ایام عید، شاید این معنی را بدهد که آن‌ها می‌خواهند با جدیت روی یک آتش‌بس و پس از نزدیک به دو دهه جنگ یک وقفه بی‌‌پیشنه در جنگ‌ را بررسی کنند.

حکومت افغانستان نخست از ۲۷ ماه رمضان آتش‌بس را تا ۵ عید اعلان کرد که بعداً آن را برای ده روز تمدید نمود. اما طالبان تنها سه روز عید را آتش‌بس اعلان کردند.

نشریه نشنل انترست می‌نویسد، اعلان آتش‌بس از سوی رئیس جمهور یک فیصله قوی بوده و زمان آن هم خیلی مناسب بود.

XS
SM
MD
LG