لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

ویسا: ۶ ولایت برای طالبان به مثابه ساحه امن در نظر گرفته شده‌اند


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر روی روند صلح و خواست مردم از حکومت افغانستان پیرامون گفتگو های صلح پردا خته‌اند.

ویسا
روزنامه ویسا در صفحه نخست اش نوشته که ۶ ولایت برای طالبان به مثابه ساحات امن در نظر گرفته شده‌اند.

روزنامه نوشته که در نتیجه مذاکرات و توافق هیئت افغانستان، پاکستان و امارات متحده عربی ۶ ولایت برای طالبان در نظر گرفته شده تا بتواند به گونه آزادانه تردد نمایند.

در مطلب گفته شده که اکثریت این ولایت‌ها در جنوب افغانستان می‌باشند و پکتیکا یکی از ولایت‌های است که طالبان می‌خواهند تا منطقه امن اعلام شود.

اما در مطلبی دیگری ویسا از قول سخنگوی شورای عالی صلح نوشته که منطقه امن برای طالبان در بسته پیشنهادی صلح وجود ندارد.

دنیا

روزنامه دنیا در مطلبی از شورای عالی صلح نوشته که با پیوستن طالبان به روند صلح، تروریستان بین‌المللی شکست می‌خورند.

در ادامه مطلب نوشته شده که حکومت افغانستان با از بین بردن ملا فضل الله رهبر پیشین تحریک طالبان پاکستانی ثابت کرد که به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهند تا از خاکش بر علیه کشوری دیگری استفاده شود.

در ادامه از قول شورای عالی صلح نوشته شده که حکومت افغانستان منتظر گام‌های عملی پاکستان در زمینه صلح در افغانستان است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سر مقاله‌اش نوشته که چرا منطقه امن برای طالبان؟

در سرمقاله نوشته شده که پس از برقراری آتش‌بس در جریان روزهای عید میان نیرو های دولتی و طالبان، خوش‌بینی‌های زیادی برای آغاز گفتگو‌های صلح در افغانستان در میان مردم ایجاد شده‌اند.

نویسنده نوشته که مردم افغانستان این حق را دارند که پس از ۴۰ سال جنگ ویرانگر به امنیت و صلح دست یابند ولی باید این صلح به طریقی بدست آید که مفاد قانونی اساسی افغانستان زیر پا نشود.

به باور نویسنده سرمقاله، اگر دولت افغانستان از یک موضع مسلط و برتر وارد گفتگو صلح گردد، بهتر خواهد بود. زیرا آنگاه است که می‌تواند خواسته‌های بیشتری را بر دشمن بقبولاند.

در ادامه نوشته که به اساس گزارش‌ها حکومت قرار است تا ولسوالی جانی خیل و لایت پکتیا را برای طالبان منطقه امن اعلام کند. نویسنده نوشته که اگر این اعلام به گونه‌ی باشد که این ولسوالی به طالبان واگذار گردد، تخطی آشکار از قوانین نافذه در افغانستان می‌باشد.

به بارو نویسنده دولت و طالبان و امریکایی‌های اگر مایل اند روند گفتگو های صلح را آغاز کنند، جای بهتر از کابل برای این مذاکرات نیست.

انیس

روزنامه انیس در تبصره‌اش نوشته که شکل‌گیری اجماع جهانی در پیوند به روند صلح افغانستان.

روزنامه نوشته که امام حرمین الشریفین به‌خاطر تامین صلح و ثبات در افغانستان دعا کرد و جنگ در افغانستان را حرام دانست و به مردم افغانستان خطاب کرد که میان تان صلح کنید.

در ادامه نوشته شده که بر علاوه امام حرمین الشریفین بیش از ۲۵۰۰ عالم دین از سراسری افغانستان و هم‌چنان عالمان جید سه کشور افغانستان، پاکستان و اندونیزیا در نشستی در شهر بگور اندونیزیا جنگ جاری در افغانستان را ناروا و نامشروع خواندند و حملات انتحاری و انفحاری را حرام دانستند و از طرف‌های درگیر جنگ تقاضا نمودند که آتش‌بس نمایند.

XS
SM
MD
LG