لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

ریاست اجرائیه: بحث واگذاری مناطق امن برای طالبان خلاف روحیه صلح و منافع ملی است


ریاست اجرائیه بحث واگذاری مناطق امن برای طالبان را خلاف روحیه صلح و منافع ملی افغانستان می‌خواند.

این بار ریاست اجرائیه افغانستان موضع‌اش را در پیوند به واگذاری مناطق امن برای طالبان جدی‌تر از گذشته مطرح می‌کند.

ریاست اجرائیه افغانستان تاکید می ورزد که چنین بحث های در دستور کار حکومت وجود ندارد و هیچ بحثی در این باره صورت نگرفته است.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید، این موضوع برای مردم و حکومت افغانستان پذیرفتنی نیست و نباید هیچ گروهی چنین سخنان خلاف منافع ملی را مطرح کند.

امید میثم
امید میثم

او افزود:

"بحث و شایعات مبنی بر واگذاری برخی از ولایت‌ها برای طالبان قطعاً دقیق نیست و چنین بحث های در حکومت وجود ندارد و این خلاف روحیه صلح و مذاکره است، این نه از سوی دولت و نه هم از سوی مردم پذیرفتنی است."

به تازه‌گی روزنامه ویسا نگاشته است که شش ولایت به عنوان مناطق امن برای طالبان در نظر گرفته شده است.

این رونامه بدون ذکر منبع همچنان نوشته که میان افغانستان، امریکا و پاکستان روی چگونگی واگذاری این ولایات برای طالبان نیز توافق صورت گرفته است.

بحث واگذاری مناطق امن برای طالبان در حالی مطرح می‌گردد که سه ماه پیش گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان از طالبان خواست تا، طرح پیشنهادی صلح حکومت افغانستان را بپذیرند و گفت که منتظر تائید رئیس جمهور غنی مبنی بر واگذاری مناطق امن برای طالبان است.

اما این سخنان حکمتیار واکنش های تندی را بر انگیخت و حکومت افغانستان در آن وقت نیز این موضوع را رد کرد.

حال، شورای عالی صلح افغانستان میگوید، انجام گفتگوهای صلح به معنای امتیاز دهی برای طالبان نیست و در هیچ جای از بسته پیشنهادی حکومت افغانستان موضوع واگذاری مناطق امن برای طالبان مطرح نشده‌است.

طالبان در این باره تاکنون واکنش نشان نداده‌اند و شرط که تنها این گروه به آن تاکید می ورزند خروج نیرو های امریکایی از افغانستان است.

آنچه سید اکبر آغا یکی از مقام های پیشین این گروه نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید اگر نیرو های خارجی از افغانستان بیرون شوند، طالبان بی هیچ قید و شرطی با حکومت افغانستان صلح خواهند کرد.

حال پس از آتش بس سه روزه حکومت و طالبان و امیدواری‌ها به انجام گفتگوهای صلح، موضوع واگذاری مناطق امن برای طالبان را شماری از کارشناسان پرسش برانگیز می‌خوانند.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان می‌گوید، پاکستان از سال‌ها تلاش داشته تا قدرت طالبان را در افغانستان تمدید، جنایت های این گروه را توجیه و مناطقی از افغانستان به این گروه واگذار گردد.

او افزود:

"حلقات حاکم در حکومت افغانستان پیشنهاد پاکستان را که گاه از سوی عربستان و گاه هم از سوی انگلیس ها برای حکومت مطرح شده است، بگونه می‌خواهند مشروعیت بخشند، مورد قبول قرار دهند، رسانه‌یی سازند و یک ناگزیری بسازند آن‌را برای صلح، این از گذشته طرح از پاکستان است، مناطقی که معادن و کشت و ترافیک مواد مخدر زیاد است تا هزینه پولی باشد هم برای جنگجویان پاکستانی و هم قاچاقبران و حکومت پاکستان و بس آتش نیز یک نوع قدرت نمایی این گروه از سوی پاکستان بوده‌است."

آقای کوهستانی همچنان می‌گوید، بحث آتش بس با طالبان نیز به خواست پاکستان صورت گرفته و آن‌کشور خواسته در کنار سرگرم نگهداشتن افغانستان و تلاش برای بیرون رفت از انتقادهای و بدنامی‌اش در نزد جهان، قدرت طالبان را نیز در افغانستان به نمایش بگذارد.

با این همه دو روز دیگر به پایان آتش بس ده روزه و یکجانبه حکومت افغانستان با طالبان باقی مانده‌است و گزارش ها از سقوط پوسته‌های امنیتی و تلاش طالبان برای سقوط برخی از مناطق کشور پخش شده‌است.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید نیروهای امنیتی در میدان های نبرد حضور دارند و در صورت حمله طالبان نیروهای امنیتی نیز به این گروه پاسخ محکمی داده‌اند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG